Antropologia kulturowa PE-2F-AKU
TREŚCI PROGRAMOWE
Próba uchwycenia definicji antropologii jako nauki i jej charakterystyka. Podstawowe pojęcia i terminy (kultura, człowiek). Perspektywy antropologii kulturowej oraz cechy i kategorie kultury. Kultura a antropogeneza. Geneza antropologii/antropologii kulturowej. Starożytność, Rzym, Średniowiecze, Epoka wielkich odkryć, Renesans, Rewolucja naukowa. Współczesne znaczenie antropologii i jej główne obszary zainteresowań. Badanie kultury - metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych oraz współczesnych badań antropologicznych. Słownik najważniejszych terminów antropologicznych (m.in. akulturacja, zapóźnienie kulturowe, dyfuzja kulturowa, etnocentryzm, tożsamość kulturowa). Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: ewolucjonizm i dyfuzjonizm antropologiczny. Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: Funkcjonalizm i strukturalizm antropologiczny. Prezentacja wybranych orientacji teoretycznych w antropologii: psychokulturalizm (etnopsychologizm). Pokrewieństwo w ujęciu antropologicznym. Rodzina w perspektywie badawczej antropologii. Erotyka, seksualność i prokreacja w wybranych kulturach i religiach. Rodzina współczesna w kontekście emancypacji kobiet, kryzysu męskości i nowych form "bycia razem". Antropologiczne badanie religii. Sacrum, profanum, mit, rytuał. Miejsce i rola praktyk religijnych w różnych kulturach. Pierwotne formy religii. Klasyfikacja religii współczesnych. Synkretyzm religijny. Elementy wierzeń Prasłowian. Rasa i etniczność – perspektywa antropologiczna. Rasowość a antropometria. Grupy etniczne i etnogeneza. Rasizm jako problem społeczny. Popkulturowe ramy konstruowania tożsamości. Globalizm i popkultura w perspektywie antropologicznej. Kultura lokalna a globalizacja kulturowa. Konsumpcjonizm. Antropologia wobec wyzwań współczesności.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE (TEMATYKA WYKŁADÓW): TEMAT I: TEMAT II TEMAT III TEMAT IV TEMAT V TEMAT VI |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE, CZYLI ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ: 1. Kultura - rodowód i wieloznaczność terminu. Spojrzenie na źródła i ewolucję kultury. 2. Rozumienie wybranych zjawisk i procesów współczesnej kultury. 3-6. Próba uchwycenia definicji antropologii jako nauki i jej charakterystyka. Orientacje badawcze w antropologii (ewolucjonizm, dyfuzjonizm, funkcjonalizm, konfiguracjonizm, psychokulturalizm). 7. Specyfika wierzeń, praktyk religijnych i społecznych w różnych kulturach. Analizy ich egzemplifikacji. |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma wiedzę w zakresie ogólnych prawidłowości rozwoju ga-tunku ludzkiego formułowanych przez przedstawicieli głów-nych nurtów i kierunków antropologii.
- Ma wiedzę na temat zagadnień dotyczących rodzajów więzi społecznej ukazanych w perspektywie antropologii kulturowej.
- Posiada wiedzę dotyczącą definicji gatunku, człowieka i kultury, dziejów ludzkości, różnic między społecznościami pierwotnymi a cywilizowanymi, a także podstawowych kon-cepcji kulturowego wyjaśniania rozwoju gatunku i ich krytyki.
- Przedstawia genezę antropologii, etnografii i etnologii oraz koncepcje relacji między nimi.
- Przedstawia główne nurty teoretyczne z zakresu antropologii kulturowej .
- Opisuje mechanizmy reprodukcji i rozwoju kulturowego, obja-śnia różnice między kulturą jedno- i dwuwarstwową w odniesieniu do zjawisk edukacyjnych.
Umiejętności
- Potrafi dokonać interpretacji zjawisk związanych z funkcjonowaniem kultur pierwotnych, zna zasady metody terenowej Bronisława Malinowskiego i potrafi je stosować w praktyce, potrafi czytać ze zrozumieniem prace antropolo-giczne.
- Potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, wykorzystując wiedzę antropologiczną w analizie problemów pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do uzupełnienia i rozwinięcia wiedzy czytając klasyczne dzieła antropologii kulturowej jak i śledząc nowe informacje dotyczą-ce rozwoju tej dziedziny.
- Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać w roli pedagoga
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, przy poszanowaniu różnorodności tworzących go tradycji.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.
Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.
Literatura
1. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.
2 (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.
3. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.
4. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.
5 (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).
6. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
7. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
8. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.
9. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
10. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.
11. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.
12.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa
13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa
14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa
15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa
16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa
17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa
W cyklu 2020L:
Aries Ph. (2010) Historia dzieciństwa, ALETHEIA, Warszawa 2010 |
W cyklu 2020Ln:
Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN, Warszawa 2009. LITARATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Ciążela A., Transgresja - pole konfrontacji antyhumanizmu z humanizmem, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A.Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. |
W cyklu 2022Ln:
1. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Opis metod kształcenia: UWAGA!* *WSZYSTKIE MATERIAŁY SĄ DOSTĘPNE DLA GRUPY WYKŁADOWEJ NA PLATFORMIE GOOGLE (DYSK) POD LINKIEM PODANYM PRZEZ PROWADZĄCEGO. Prezentacje wykorzystywane na zajęciach przekazywane są studentom systematycznie (raz w tygodniu) - zgodnie z planem zajęć i terminami wykładów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ccd9bad87314cc096c6b0fa4967d7d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=1043573c-0991-4997-ad45-bbbd7fd43c50&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7ccd9bad87314cc096c6b0fa4967d7d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=1043573c-0991-4997-ad45-bbbd7fd43c50&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: -krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ Z WYSZCZEGÓLNIENIEM LICZBY GODZIN PRZEWIDZIANEJ NA REALIZACJĘ DANEJ FORMY PRACY: GODZINY KONTAKTOWE- 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN AKTYWNOŚCI STUDENTA: 90 antropologia kulturowa - II DUPE-PZL, PE-2F-AKU, gr nr 3, link: antropologia kulturowa – II DUPE-PSD, PE-2F-AKU, gr nr 4, link: antropologia kulturowa - II DUPE - PDP2 IIDUPE - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWx1XS2aRWPdqA_2Vpr2_pi3xrgEwKWHLsGvlvHxZMHg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=31c6f9ed-07cc-475a-a7c8-a7bd587e0af9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 IIDUPE - PDP 1 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: -krytyczne analizy zagadnień związanych z problematyką zajęć, praca w grupach, dyskusje, NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ Z WYSZCZEGÓLNIENIEM LICZBY GODZIN PRZEWIDZIANEJ NA REALIZACJĘ DANEJ FORMY PRACY: GODZINY KONTAKTOWE- 15 SUMARYCZNA LICZBA GODZIN AKTYWNOŚCI STUDENTA: 90 antropologia kulturowa - II DUPE-PZL, PE-2F-AKU, gr nr 3, link: antropologia kulturowa – II DUPE-PSD, PE-2F-AKU, gr nr 4, link: antropologia kulturowa - II DUPE - PDP2 IIDUPE - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWx1XS2aRWPdqA_2Vpr2_pi3xrgEwKWHLsGvlvHxZMHg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=31c6f9ed-07cc-475a-a7c8-a7bd587e0af9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 IIDUPE - PDP 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: