Treści kształcenia:
• Ustawa o Języku Polskim (1999/2000)- analiza i komentarz –ochrona języka polskiego
• Apel KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.
• Kompetencje Rady Języka Polskiego
• Kompetencja językowa i komunikacyjna. SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.
• Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. Język mediów
• Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.
• Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi z publicznej przestrzeni
• Wychowanie emocjonalne i sztuka słowa
• Kształcenie i doskonaleni form wypowiedzi, takich jak: sztuka monologu, dialogu, debaty, negocjacji, mediacji
• Kształcenie i doskonalenie różnorodnych, użytkowych form wypowiedzi pisemnych: np. esej, felieton, rozprawka, fragmenty różnorodnych narracji i t.p.
• Etykieta językowa
• Etiudy retoryczne – sztuka wystąpień publicznych
• Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.
• Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.
• SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania, retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.
• Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.
• Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.
• Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.
• Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga.
• Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.
• SłOWO w literaturze dziecięcej -antologie poetyckie
• Retoryka dziecięca
• Odpowiednie dać rzeczy słowo - kultura języka w pracy pedagoga – synteza materiału