Zabawa - programy wspomagania rozwoju dziecka małego i w wieku przedszkolnym PC-5S-ZWD
- Dziecięca zabawa jako intensywny proces uczenia się małego dziecka
- Zabawa jako czynnik rozwoju twórczej aktywności dziecka
- Zabawa jako poznanie kluczowych umiejętności rozwojowych małego dziecka
- Zabawy jako budowanie relacji z dzieckiem.
- Domowe laboratorium- domowy plac zabaw małego dziecka.
- Jak bawić się z małym dzieckiem- konstruowanie scenariuszy zabaw i poradników dla rodziców.
W cyklu 2023Z:
PROGRAM ZAJĘĆ 2. Wspomaganie kreatywności dziecka – znaczenie zabawy w rozwoju twórczej aktywności dziecka 3 & 4. Twórcze bazgroły – wspieranie rozwoju myślenia twórczego w dzieciństwie 5 & 6. Do góry nogami- znaczenie zabaw fabularyzowanych i zabaw z pacynkami we wspieraniu rozwoju dziecięcej wyobraźni. L 7. Technika obrazków dynamicznych- rola pytań w stymulowaniu rozwoju dziecięcej ciekawości poznawczej Treści szczegółowe: definicja myślenia pytajnego, znaczenie pytań w twórczym rozwiązywaniu problemów; rodzaje pytań a stymulacja dziecięcej kreatywności, reakcje na dziecięce pytania; technika obrazków dynamicznych. Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: 8. Książki interaktywne. Rozwijanie ciekawości i wyobraźni małego dziecka 9. Karty skojarzeniowe – wspieranie rozwoju wyobraźni i twórczej aktywności językowej 10. Kompas kreatywności – inspiracja do działań wspierających rozwój dziecięcej kreatywności i kompetencji wielokulturowych 11. Praca w terenie – realizacja autorskich zajęć ukierunkowanych na rozwój dziecięcej kreatywności 12-15. Prezentacja efektów wdrożenia autorskich scenariuszy/ programów |
W cyklu 2024Z:
PROGRAM ZAJĘĆ 2. Wspomaganie kreatywności dziecka – znaczenie zabawy w rozwoju twórczej aktywności dziecka 3 & 4. Twórcze bazgroły – wspieranie rozwoju myślenia twórczego w dzieciństwie 5 & 6. Do góry nogami- znaczenie zabaw fabularyzowanych i zabaw z pacynkami we wspieraniu rozwoju dziecięcej wyobraźni. L 7. Technika obrazków dynamicznych- rola pytań w stymulowaniu rozwoju dziecięcej ciekawości poznawczej Treści szczegółowe: definicja myślenia pytajnego, znaczenie pytań w twórczym rozwiązywaniu problemów; rodzaje pytań a stymulacja dziecięcej kreatywności, reakcje na dziecięce pytania; technika obrazków dynamicznych. Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: 8. Książki interaktywne. Rozwijanie ciekawości i wyobraźni małego dziecka 9. Karty skojarzeniowe – wspieranie rozwoju wyobraźni i twórczej aktywności językowej 10. Kompas kreatywności – inspiracja do działań wspierających rozwój dziecięcej kreatywności i kompetencji wielokulturowych 11. Praca w terenie – realizacja autorskich zajęć ukierunkowanych na rozwój dziecięcej kreatywności 12-15. Prezentacja efektów wdrożenia autorskich scenariuszy/ programów |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie rolę zabawy i metody aktywizujące w pracy z małym dzieckiem; rolę socjalizacji i uspołeczniania dziecka.
Opisuje podstawowe koncepcje i teorie zabawy.
Zna etapy rozwojowe zabawy małego dziecka.
Umiejętności
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym oraz w wieku przedszkolnym.
Potrafi scharakteryzować okresy rozwojowe dziecka oraz wskazań kluczowe obszary w zakresie zabawy.
Potrafi określać rolę socjalizacji i uspołeczniania dziecka.
Potrafi wykorzystywać zabawę i metody aktywizujące w pracy z małym dzieckiem.
Potrafi opracować i przeprowadzić zadania terapeutyczne do realizacji w domu, uwzględniając codzienne czynności rodziców.
Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców jak i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy- opracować poradniki.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Wspomaganie kreatywności dziecka – znaczenie zabawy w rozwoju twórczej aktywności dziecka Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Twórcze bazgroły – wspieranie rozwoju myślenia twórczego w dzieciństwie Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Do góry nogami- znaczenie zabaw fabularyzowanych i zabaw z pacynkami we wspieraniu rozwoju dziecięcej wyobraźni. Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Książki interaktywne. Rozwijanie ciekawości i wyobraźni małego dziecka Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Karty skojarzeniowe – wspieranie rozwoju wyobraźni i twórczej aktywności językowej Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Kompas kreatywności – inspiracja do działań wspierających rozwój dziecięcej kreatywności i kompetencji wielokulturowych Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Wspomaganie kreatywności dziecka – znaczenie zabawy w rozwoju twórczej aktywności dziecka Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Twórcze bazgroły – wspieranie rozwoju myślenia twórczego w dzieciństwie Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Do góry nogami- znaczenie zabaw fabularyzowanych i zabaw z pacynkami we wspieraniu rozwoju dziecięcej wyobraźni. Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Książki interaktywne. Rozwijanie ciekawości i wyobraźni małego dziecka Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Karty skojarzeniowe – wspieranie rozwoju wyobraźni i twórczej aktywności językowej Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Kompas kreatywności – inspiracja do działań wspierających rozwój dziecięcej kreatywności i kompetencji wielokulturowych Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA/ STUDENTKI: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA/ STUDENTKI: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: