Zaburzenia komunikacji w ASD PC-5S-ZKA
- Pojęcie autyzmu, a także ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu).
- Klasyfikacje autyzmu - kryteria diagnostyczne.
- Przyczyny ASD.
- Psychologiczne teorie autyzmu.
- Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy.
- Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z autyzmem.
- Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem).
- Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych oraz do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.
- Metody terapii osób z ASD.
- Proces stymulowania rozwoju komunikacji osób z ASD.
- Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji w autyzmie z innymi formami zaburzonego rozwoju mowy.
- Konstruowanie planu zajęć logopedycznych dla dzieci ze ASD.
W cyklu 2022Z:
1. Definicje i kryteria diagnostyczne ASD3. Przyczyny ASD 6. Narzędzia przesiewowe pod kątem ASD 7. Narzędzia diagnostyczne: do diagnozy klinicznej, do diagnozy funkcjonalnej. 8. Diagnozowanie logopedyczne osób z ASD 9. Terapia osób z ASD - przegląd dostępnych metod 10. Terapia logopedyczna osób z ASD 11. Obserwowanie zajęć logopedycznych z osobami z ASD 12. Konstruowanie szczegółowego planu zajęć oraz tworzenie konspektów zajęć logopedycznych dla pacjenta z ASD; samodzielne przeprowadzenie zajęć z pacjentem |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Wykłady: Ćwiczenia: Warsztaty: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje cechy diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii.
Zna i rozumie zasady diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi opisać wczesne symptomy zaburzeń autystycznych (w tym objawy dotyczące komunikacji z otoczeniem i mowy).
Zna i rozumie zasady diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi wyjaśnić prawdopodobne przyczyny zaburzeń ASD w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych.
Zna i rozumie zasady diagnozy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi scharakteryzować podstawowe zasady kompleksowej terapii osób z ASD.
Zna i rozumie zasady terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Umie wyjaśnić dobór metod terapeutycznych stosownie do potrzeb dziecka.
Zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Umiejętności
Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji obserwowane u osób z ASD.
Potrafi planować i realizować diagnozę logopedyczną osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi formułować diagnozę logopedyczną dziecka z ASD.
Potrafi planować i realizować diagnozę logopedyczną osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umie stworzyć program terapii logopedycznej dla dziecka z ASD.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność stałego poszerzania wiedzy na temat diagnozy i terapii osób z ASD.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Jest wrażliwy na specyficzne potrzeby osób z ASD.
Literatura
W cyklu 2022Z:
- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk - Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3 - "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7 - Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7 - Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7 - Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. - Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. - Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu. |
W cyklu 2023Z:
- Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) pod red. naukową J.Kwasiborskiej-Dudek i D.Emiluty-Rozya, Wydawnictwo Harmonia Universalis (ISBN 978‐83‐7744‐194‐7) i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (ISBN 978‐83‐66010‐45‐1), 2020, Gdańsk - Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia pod red. naukową A.Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020, Lublin, ISBN 978-83-227-9318-3 - "Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod red. naukową A. Rozetti i F. Rybakowskiego, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2015, Łódź-Warszawa, ISBN 978-83-908515-8-7 - Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem pod red. naukową B. Kaczmarek i A. Wojciechowskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, Kraków, ISBN 978-83-7850-769-7 - Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, pod red. naukową A. Prokopiak, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2014, Warszawa, ISBN 978-83-63766-20-7 - Pisula E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. - Pisula E. (2016). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. - Pisula E., Chojnicka I., Tomalski P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum au- tyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź–Warszawa: Krajowe Towarzystwo Autyzmu. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: - Wykład, ćwiczenia, warsztaty w podgrupach, obserwacja zajęć z pacjentami z ASD Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 + 20 + 10 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie referatu, zajęć próbnych 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: - Wykład, ćwiczenia, warsztaty w podgrupach, obserwacja zajęć z pacjentami z ASD Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 h + 20 h + 10 h Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 45 h Przygotowanie się do egzaminu 35 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: