Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych PC-5S-WTZ1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Korekcja zachowania i rozwiązywanie problemów wychowawczych u dzieci (uczniów) z ASD.
- Wprowadzenie w problematykę zachowań trudnych: kryteria oceny trudnego zachowania, rodzaje zachowań trudnych, funkcje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych.
- Założenia modelu A-B-C w pracy nad trudnymi zachowaniami osób z ASD.
- Funkcjonalna i behawioralna ocena zachowań trudnych na potrzeby planowania działań terapeutycznych. Kwestionariusz Oceny Funkcjonalnej Zachowań Trudnych J. Kozłowskiego.
- Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi: metody i techniki pracy z trudnymi zachowaniami.
- Kryteria oceny i ewaluacji efektywności pracy nad trudnymi zachowaniami. Dokumentowanie przebiegu terapii.
- Włączenie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego w przebieg terapii.
- Planowanie interwencji terapeutycznej – studium przypadku.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu rodzaje oraz przyczyny zachowań trudnych u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna metody i techniki wykorzystywane w pracy nad zachowaniami trudnymi u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonać oceny funkcjonalnej zachowań trudnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne i terapeutyczne z wykorzystaniem metod i form pracy nad zachowaniami trudnymi, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: