Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych PC-5S-WTZ
- Korekcja zachowania i rozwiązywanie problemów wychowawczych u dzieci (uczniów) z ASD.
- Wprowadzenie w problematykę zachowań trudnych: kryteria oceny trudnego zachowania, rodzaje zachowań trudnych, funkcje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych.
- Założenia modelu A-B-C w pracy nad trudnymi zachowaniami osób z ASD.
- Funkcjonalna i behawioralna ocena zachowań trudnych na potrzeby planowania działań terapeutycznych. Kwestionariusz Oceny Funkcjonalnej Zachowań Trudnych J. Kozłowskiego.
- Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi: metody i techniki pracy z trudnymi zachowaniami.
- Kryteria oceny i ewaluacji efektywności pracy nad trudnymi zachowaniami. Dokumentowanie przebiegu terapii.
- Włączenie środowiska szkolnego/przedszkolnego i rodzinnego w przebieg terapii.
- Planowanie interwencji terapeutycznej – studium przypadku.
W cyklu 2022Z:
Celem zajęć jest przedstawienie standardów pracy nad zachowaniami trudnymi u dzieci ze spektrum autyzmu w kontekście oceny funkcji zachowania, strategii zapobiegawczych i planu interwencji, z uwzględnieniem optymalizacji planu oraz przekazania umiejętności związanych z jego tworzeniem systemowi rodzinnemu i edukacyjnemu. Tematy spotkań obejmują: |
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest przedstawienie standardów pracy nad zachowaniami trudnymi u dzieci ze spektrum autyzmu w kontekście oceny funkcji zachowania, strategii zapobiegawczych i planu interwencji, z uwzględnieniem optymalizacji planu oraz przekazania umiejętności związanych z jego tworzeniem systemowi rodzinnemu i edukacyjnemu. Tematy spotkań obejmują: |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przedstawienie standardów pracy nad zachowaniami trudnymi u dzieci ze spektrum autyzmu w kontekście oceny funkcji zachowania, strategii zapobiegawczych i planu interwencji, z uwzględnieniem optymalizacji planu oraz przekazania umiejętności związanych z jego tworzeniem systemowi rodzinnemu i edukacyjnemu. Tematy spotkań obejmują: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu rodzaje oraz przyczyny zachowań trudnych u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna zasady korekcji zachowań i rozwiązywania problemów wychowawczych u dzieci lub uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w tym metody i techniki wykorzystywane w pracy nad zachowaniami trudnymi u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonać oceny funkcjonalnej zachowań trudnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi stosować korekcję zachowania i rozwiązywania problemów wychowawczych u dzieci lub uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
Przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko: Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej) Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko: Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej) Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko: Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. (Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii behawioralnej) Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: elementy wykładu, interaktywne zadania w parach i podgrupach, praca projektowa, prezentacja multimedialna, film. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: elementy wykładu, interaktywne zadania w parach i podgrupach, praca projektowa, prezentacja multimedialna, film. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: elementy wykładu, interaktywne zadania w parach i podgrupach, praca projektowa, prezentacja multimedialna, film. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: