Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych PC-5S-WRW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką oraz głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną.
- Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką, głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną.
- Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.
- Znaczenie dotyku w terapii osób głęboką i głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną.
- Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką i głęboko złożoną niepełnosprawnością intelektualną.
- Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością.
- Edukacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – istota i złożoność zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Charakterystyka funkcjonowania zespołów rewalidacyjno-wychowawczych.
- Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.
- Współpraca terapeutów z rodzicami osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- Dorosłość osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie metodykę pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna i rozumie metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Zna organizację i metodykę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Zna zasady konstruowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego.
Umiejętności
Potrafi analizować metodykę pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dostosować proces rewalidacyjno-wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.
Potrafi analizować i stosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Potrafi dokonać analizę organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Potrafi konstruować indywidualne programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; współpracować ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego.
Potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie uczniów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: