Współpraca z rodziną dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się PC-5S-WRT
- Problemy rodziny dzieci z grupy ryzyka i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Systemowy model funkcjonowania rodziny.
- Idea i uwarunkowania partnerstwa edukacyjnego.
- Metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami: Przekazywanie informacji o wyniku diagnozy dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz współpraca rodziców i nauczycieli w wyznaczaniu kierunków działań wspierających. Czynniki determinujące i podtrzymujące współpracę rodziców, specjalistów i nauczycieli dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozmowa, wywiad jako źródło pomocy; warsztaty i konsultacje; psychoedukacja
- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy rodzinie dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; grupy wsparcia.
W cyklu 2023Z:
Idea i uwarunkowania partnerstwa edukacyjnego. |
W cyklu 2023Zn:
Idea i uwarunkowania partnerstwa edukacyjnego. |
W cyklu 2024Z:
Idea i uwarunkowania partnerstwa edukacyjnego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna czynniki determinujące i zakłócające współpracę rodziców, nauczycieli i specjalistów.
Zna i rozumie założenia partnerstwa edukacyjnego oraz założenia systemowego modelu funkcjonowania rodziny.
Wie, z jakimi problemami zmagają się rodzice dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zna metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami.
Zna zasady udzielania wsparcia uczniowi, rodzicom, opiekunom i nauczycielom pracującym z dzieckiem lub uczniem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu lub szkole.
Ma wiedzę o zasadach nawiązywania i podtrzymywania współpracy z rodzicami dzieci z grupy ryzyka i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zna formy współpracy o charakterze psychoedukacyjnym i spierającym dla rodziców dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zna zasady działania instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych form pomocy dla rodziców dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Umiejętności
Rozpoznaje problemy rodziny dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Potrafi analizować metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami.
Potrafi projektować proces wsparcia dziecka/ucznia rodziców, opiekunów i nauczycieli pracujących z dzieckiem/uczniem z grupy ryzyka oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i w szkole.
Kompetencje społeczne
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i dostrzega wartość podejmowanych działań z zakresu wspierania rodziny z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Piotrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Charczuk B. (2015). Szkoła dialogu. Kraków: Wydawnictwo Rubikon. Kielin, J. (2002). Jak pracować z rodzicami ucznia niepełnosprawnego. Gdańsk: GWP. Dryjańska J. (2017). Kontakt rodzic - terapeuta. Dobra relacja fundamentem dobrej współpracy. w: Małe dziecko troska akceptacja bezpieczeństwo uczenie (red.) Piotrowicz, R. Wyd. APS, s. 49-64. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Łukasik, J. M., Kowal, S. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 141-204. Hajnicz W., Konieczna A. (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 31-62. Łukasiewicz-Wieleba J., (red.), (2014). Nauczyciele i rodzice. Komunikacja relacja współpraca. Warszawa: APS. Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls. Uzupełniająca: Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H. (red.)(2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Warszawa: Difin. Jankowska, A.,(2012).Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka zo.o. Konieczna A., (2010). Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia. Warszawa: APS. Olechnowicz H., (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP, s. 148-152. Pisula E., (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wyd. naukowe PWN |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP. Kwatera, A. Nauczyciel w sojuszu z rodzicami w: Odpowiedzialność wspólnotowość współpraca w szkole/ (red.), 2018 Kwatera, A., Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: