Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny PC-5S-WRR
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zadania rodziny oraz czynniki warunkujące jej funkcjonowanie.
- Problemy rodziców dzieci z wadą słuchu w okresie diagnozy, rehabilitacji.
- Strategie radzenia sobie ze stresem u rodziców dzieci a sposób komunikacji językowej w rodzinie.
- Interwencja kryzysowa w rodzinie dziecka z wadą słuchu.
- Budowa procesu komunikacji z rodziną dziecka z wadą słuchu.
- Problemy dzieci słyszących (CODA) niesłyszących rodziców.
- Instytucje działające na rzecz rodzin dzieci z wadą słuchu.
- Sytuacja psychospołeczną rodzin z dzieckiem z wadą słuchu i niesłyszących rodzin ze słyszącym dzieckiem.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rozszerzone koncepcje systemowego modelu funkcjonowania rodziny oraz modele rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością; Opisuje zagadnienia dotyczące rodziny w percepcji rodzeństwa dzieci z słuchem.
Zna w pogłębionym stopniu proces prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania rodziny i na tym tle identyfikuje problemy rodziców posiadających dziecko z zaburzonym słuchem (akceptacja niepełnosprawności, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne);
zna sytuację rodzin osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową z dzieckiem pełnosprawnym i z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową zna problemy dorosłych słyszących dzieci niesłyszących rodziców – CODA.
Zna czynniki warunkujące sytuację psychospołeczną rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym; identyfikuje problemy dotyczące macierzyństwa kobiet posiadających dziecko z zaburzonym słuchem; opisuje zagadnienia dotyczące rodziny w percepcji rodzeństwa dzieci z słuchem.
Wymienia i opisuje zasady prowadzenia interwencji kryzysowej, poradnictwa, grup wsparcia dla rodzin dzieci z wadą słuchu oraz działań o charakterze psychoedukacyjnym; posiada podstawową wiedzę dotyczącą instytucjonalnych form pomocy rodzinie.
Zna narzędzia badawcze dot. postaw rodzicielskich oraz relacji wewnątrz rodziny.
Umiejętności
Identyfikuje i interpretuje problemy rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z wadą słuchu; wymienia problemy tożsamości społecznej osób głuchych.
Właściwe dobiera i stosuje odpowiednie formy wspierania rodziny z dziecka z wadą słuchu, a także rodziny osób niesłyszących ze słyszącym dzieckiem – CODA; potrafi analizować sytuacje życia rodzin dzieci z wadą słuchu w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka niepełnosprawnego i pełnosprawnego w rodzinie.
Dokonuje pogłębionej diagnozy i oceny złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych rodziny z dzieckiem z wadą słuchu i jego rodziny.
Właściwe planuje, realizuje i dokonuje ewaluację procesu wychowania w rodzinie, dobiera i stosuje odpowiednie formy wspierania rodziny dziecka z wadą słuchu.
Projektuje plan pracy terapeutycznej z wykorzystaniem poznanych metod wspierania rodziny i prowadzi zajęcia edukacyjne i terapeutyczne w rodzinie dziecka z wadą słuchu.
Kompetencje społeczne
Krytycznie ocenia własną wiedzę i umiejętności oraz wiedze i umiejętności innych specjalistów w zakresie wsparcia rodziny dziecka z wadą słuchu; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i dostrzega wartość podejmowanych działań z zakresu wspierania rodziny z dziecka z wadą słuchu.
Podejmuje odpowiedzialność i wypełniania zobowiązania społeczne, w zakresie komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne, i w rodzinach z dzieckiem z wadą słuchu; świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego pracującego z rodziną dziecka z wadą słuchu; inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ma świadomość wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Potrafi dyskutować na temat zagrożeń oraz problemów rodziny w sposób wspierający i nie budzący poczucia zagrożenia.
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Kryteria oceniania
Godziny kontaktowe, wyklad, - 15 h
Przygotowanie się do zajęć, opracowanie literatury - 20 h
Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia na ocenę - 30 h
Punkty ECTS - 3
Literatura
Basak, A. (2011), Zaspokajanie potrzeb i socjalizacja dziecka w rodzinie, Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy, nr 1, s. 101-109.
Bradshaw, J. (1998), Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Braun-Gałkowska, M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin: Wydawnictwo KUL. RELACJE W RODZINIE ISSN 2082-7067 3(19)2014 KWARTALNIK NAUKOWY
Cudak, S. (2012), Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci, Pedagogika Rodziny, nr 2, s. 31-39.
Kaleta, K. (2010), Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży, Psychologia Rozwojowa, t. 15, nr 3, s. 43-56.
Plopa, M. (2011), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ryś, M. (2009), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś, M. (2011), Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych
Tryjarska, B. (2006), Terapia rodzin, (w:) L. Grzesiuk (red.) Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki, (s. 74-141), Warszawa: NETIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Wojciech Otrębski, Konrad Konefał, Katarzyna Mariańczyk, Małgorzata Maria Kulik (2011): Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin z niepełnosprawnym dzieckiem w województwie lubelskim. Wyd. Europerspektywa Beata Romejko, Lublin
Uwagi
W cyklu 2023L:
Godziny kontaktowe, wyklad, - 15 h Punkty ECTS - 3 |
W cyklu 2024L:
Godziny kontaktowe, wyklad, - 15 h Punkty ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: