Współpraca z rodziną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-WRA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Sytuacja psychospołeczna rodziny z dzieckiem z ASD.
- Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z ASD - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.
- Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Specyfika postaw rodzicielskich rodziców dzieci z ASD. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy.
- Uwarunkowania współpracy z rodzicami dziecka/ ucznia z ASD z perspektywy rodzicami, nauczyciela, terapeuty. Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem.
- Rodzic o postawie nadmiernie ochraniającej, unikającej, nadmiernie wymagającej, odtrącającej. Realizacja celu poznawczego, motorycznego, emocjonalnego we współpracy z rodzicami. Kontrakt z rodzicami ucznia.
- Praca z rodzicami dziecka z ASD, wsparcie terapeutyczne i pomoc psychospołeczna rodziny. Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z ASD. Formy współpracy z rodziną: indywidualne (rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia) i grupowe (spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje dla rodziców, warsztaty, szkolenia, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych).
- Metoda C. Sutton w pracy z rodzicami dzieci/uczniów z ASD.
- Opracowywanie planu współpracy z rodzicami dziecka z ASD.
W cyklu 2023Z:
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z ASD - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z ASD oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy ASD, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z ASD. 3. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z ASD - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. 4. Współpraca z rodziną dziecka z ASD w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z ASD. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z ASD w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z ASD w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z ASD. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z ASD. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z ASD. |
W cyklu 2024Z:
Celem wykładu jest przedstawienie uwarunkowań wpływających na przebieg współpracy specjalistów z rodzicami dzieci ze spektrum autyzmu, powiązanych z cechami rodziców, ich postawami, dostępnymi zasobami, oraz podjętymi działaniami ze strony specjalisty. Przedstawione zostaną także cechy interakcji wpływające na optymalny przebieg współpracy. Treści wykładu: Treści ćwiczeń: 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z ASD. 3. Współpraca z rodziną dziecka z ASD w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 4. Charakterystyka postaw rodzicielskich - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z ASD. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z ASD w rodzinie. 5. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z ASD w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z ASD. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 6. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z ASD. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z ASD. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna współczesne podejścia do problemów rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Zna merytoryczne podstawy oraz metody współpracy z rodziną dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i problemy sytuacji psychospołecznej rodzin z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych.
Potrafi dokonywać pogłębionej diagnozy środowiska rodzinnego dziecka/ucznia.
Potrafi projektować współpracę z rodzicami, dokonywać ewaluacji podejmowanych działań, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnie korzysta z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemów.
Literatura
W cyklu 2023Z:
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. * Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. * Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP * Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. * Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. * Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: • Bakiera, L. (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 16, 60-72. Literatura uzupełniająca: • Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. wykładu; 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 30 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 30 godz. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Liczba punktów: 3 ECTS. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza tekstu, praca projektowa, film, praca warsztatowa ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: Godziny w ramach spotkań zajęciowych - 15 godz. wykładu; 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 30 godz. Przygotowanie pracy projektowej - 30 godz. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Liczba punktów: 3 ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: