Wspieranie rozwoju uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym PC-5S-WMD
- Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10.
- Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
- Jakość życia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i ich rodzin.
- Wybrane metody rehabilitacji ruchowej, pedagogicznej, psychologicznej, m.in. NDT Bobath, Metoda Vojty, Peto.
- Pielęgnacja i codzienna opieka nad dzieckiem z mpd - zasady postępowania (przenoszenie, ubieranie, karmienie, trening czystości).
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem z mpd.
- Zasady efektywnego wykorzystania materiałów dydaktycznych, środków rehabilitacyjnych i zaopatrzenia ortopedycznego we wspomaganiu rozwoju dziecka z mpd.
W cyklu 2023L:
Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. |
W cyklu 2023Ln:
Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. |
W cyklu 2024L:
Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. |
W cyklu 2024Ln:
Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia, klasyfikacja wg ICD 10. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna uwarunkowania specyficznych potrzeb i możliwości dzieci z mpdz.
Zna zasady, metody i formy edukacji i terapii dzieci z mpdz.
Zna specyficzne środki możliwe do wykorzystania w edukacji i terapii dzieci z mpdz.
Umiejętności
Potrafi dostosować proces edukacji i terapii do indywidualnych potrzeb dzieci z mpdz.
Kompetencje społeczne
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania.
Literatura
W cyklu 2023L:
Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Brzezińska, A.I., Ohme, M., Resler-Maj, A., Kaczan, R., Wiliński, M. (2009). Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA w formie zdalnej: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Inne formy |
W cyklu 2023Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA w formie zdalnej: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Inne formy |
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA : NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Inne formy |
W cyklu 2024Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Inne formy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: