Wprowadzenie do logopedii PC-5S-WLO
Krótki rys historyczny logopedii w APS
- Podstawowa terminologia stosowana w logopedii
- Zadania logopedii (specjalizacje w logopedii)
- Orientacyjne normy rozwoju mowy.
- Uwarunkowania umiejętności językowego porozumiewania się i trudności w tym zakresie (wstępne definiowanie form zaburzeń mowy oraz opóźnionego rozwoju mowy wraz z ich krótką charakterystyką).
- Zestawienie form zaburzeń mowy wg H. Mierzejewskieji D. Emiluty – Rozya (2021) (najnowsza wersja tej klasyfikacji)
- Formy terapii – ćwiczenia logopedyczne.
- Współpraca logopedy z innymi specjalistami.
W cyklu 2020Z:
jak w informacjach niezależnie od cyklu |
W cyklu 2021Z:
- Krótki rys historyczny logopedii w APS |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię używaną w logopedii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
Zna i rozumie językoznawcze, medyczne i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii.
Potrafi określić przedmiot i zadania logopedii.
Zna i rozumie interdyscyplinarność logopedii, potrafi wskazać psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii oraz działania profilaktyczno-wspomagające i terapeutyczne.
Ma podstawową wiedzę dotyczącą klasyfikacji zaburzeń mowy.
Zna i rozumie zaburzenia mowy.
Rozumie na poziomie elementarnym uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju umiejętności językowego porozumiewania się i łączy je z rożnymi formami zaburzeń mowy.
Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia.
Umiejętności
Potrafi odróżnić stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mowy u dziecka w rożnym wieku.
Potrafi analizować i oceniać stan prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mowy dziecka.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań logopedycznych w środowisku społecznym.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o potrzebie współpracy z innymi specjalistami.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi (punkty są odejmowane za zakreślenie nieprawidłowej odpowiedzi)
Praktyki zawodowe
Do przedmioty nie ma praktyk
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa.
2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW.
3.Emiluta-Rozya D., 2008: Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluta – Rozya [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, J.Porayski – Pomsta J.(red.), Warszawa, s. 25-36
lub (przedruk) Emiluta-Rozya D., 2013: Formy zaburzeń mowy [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMCS, Lublin
(z tych publikacji nie korzystamy z ryc. Zestawienie form zaburzeń mowy (2007), obowiązuje najnowsza wersja Zestawienia form zaburzeń mowy (2021), czyli:
Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. APS. (tylko s. 29-54)
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa 1. Emiluta – Rozya D., 2006: Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa. 2. J. Porayski-Pomsta, D. Emiluta-Rozya (2018), Logopedia warszawska. Historia i czasy współczesne, Studia Pragmalingwistyczne, tom X, ss. 55-84, IPS UW. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Przedmiot w tym cyklu realizowany się za pomocą Teams w blokach 3-4g. Link do zespołu: Wprowadzenie do logopedii https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a72963a21873a41e9aa5db91da4ddc7e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=884b223e-c1f3-4c25-a82a-cc5c86ab6285&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link został także wysłany przez USOS. |
W cyklu 2021Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: