Wczesna interwencja logopedyczna PC-5S-WIL1
- Analiza strategiczna we wczesnej interwencji logopedycznej.
- Czynniki wspierające, opóźniające i zaburzające możliwości oraz umiejętności prelingwalne noworodka, niemowlaka i małego dziecka.
- Poradnictwo laktacyjne.
- Wpływ zaburzeń karmienia i dysfagii na rozwój dziecka.
- Opieka i pielęgnacja noworodka i niemowlaka jako czynności wspierające możliwości rozwoju mowy oraz zabezpieczające przed rozwijaniem zaburzeń karmienia.
- Ssanie jako aktywność wyuczona.
- Dobór metod i akcesoriów wspierających rozwój strefy orofacjalnej podczas karmienia.
- Współpraca z innymi specjalistami w ramach prowadzonej terapii i postępowania profilaktycznego.
- Współpraca z rodzicami w zakresie wspierania rozwoju intencji komunikacji u dziecka.
- Etyczny wymiar wczesnej interwencji logopedycznej.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej. |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej. |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawy rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy. Zna założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej.
Zna rolę komunikacji prewerbalnej i niewerbalnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Zna zagadnienie poradnictwa laktacyjnego.
Zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych.
Zna zespoły kliniczne –zaburzenia mowy i czynności fizjologicznych.
Umiejętności
Potrafi analizować rehabilitację i terapię logopedyczną dziecka z zaburzeniami mowy. Potrafi określić cele, zadania wczesnej interwencji logopedycznej.
Potrafi analizować rolę komunikacji prewerbalnej i niewerbalnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Potrafi wykonać masaż logopedyczny oraz dobrać i przeprowadzić trening karmienia.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój czynności fizjologicznych –ssanie, połykanie, gryzienie, oddech z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
Potrafi opracować zintegrowany program terapeutyczny z wieloprofilowa oceną funkcjonalną, uwzględniający rozpoznanie kliniczne oraz przeprowadzić go w warunkach domowych dziecka.
Potrafi realizować poradnictwo laktacyjne.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa 1. Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wyd. Edukacyjne Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa 1. Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wyd. Edukacyjne Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura podstawowa 1. Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wyd. Edukacyjne Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
W cyklu 2024L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
W cyklu 2024Ln:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: