Wczesna interwencja logopedyczna PC-5S-WIL
- Cele i pojęcia wczesnej interwencji.
- Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka od poczęcia (czynniki endo- i egzogenne; istota wywiadu, rozwój odruchowych reakcji oralnych (PNR) w okresie prenatalnym).
- Warunki okołoporodowe (poród: norma i patologia, metody diagnostyczne noworodka).
- Diagnoza PNR : norma i patologia, momenty strategiczne - propozycja własna.
- Znaczenie mechanizmów kompensacyjnych w odruchowych reakcjach oralnych.
- Inne metody diagnostyczne, adekwatne do oceny rozwoju dziecka (ocena funkcji pokarmowych, zasady badania mowy wczesnodziecięcej i dg wieku rozumienia mowy wg Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej wg. T. Hellbruge i Lajosi).
- Warunki prawidłowego rozwoju mowy od urodzenia do końca 1 r.ż. (dojrzewanie odruchów istotnych dla rozwoju mowy, formy aktywności prewerbalnej, rozwój fonacji pozytywnej, karmienie naturalne i zasady karmienia terapeutycznego, kalendarz funkcji pokarmowych).
- Wczesna stymulacja sfery oralnej u noworodków i niemowląt w przypadku zaburzeń oralnych- propozycja własna (materiały filmowe, formułowanie pisemnej diagnozy oraz programów terapii).
W cyklu 2022L:
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wybiórczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: ĆWICZENIA: WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje główne problemy w sferze zagrożeń dla rozwoju mowy.
Zna i rozumie: medyczne podstawy logopedii, biologiczne podstawy mowy i myślenia, zaburzenia genetyczne oraz niepełnosprawności sprzężone.
Zna i rozumie zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych oraz postępowania rehabilitacyjnego w zaburzeniach połykania, a także zagadnienia wczesnej interwencji logopedycznej.
Potrafi opisać i wyjaśnić patomechanizm zaburzeń rozwojowych w przypadku noworodków i niemowląt.
Zna i rozumie podstawy neonatologii i fizjoterapii w logopedii.
Rozumie znaczenie zasad terapii noworodków i niemowląt.
Zna i rozumie: rozwój i kształtowanie mowy dziecka, rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy wczesnych zagrożeń dla rozwoju mowy.
Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia.
Potrafi przygotować plan postępowania profilaktycznego w przypadku zagrożenia nieprawidłowego rozwoju mowy.
Potrafi analizować i stosować podstawy neonatologii i fizjoterapii w logopedii.
Potrafi przygotować plan postępowania terapeutycznego w przypadku wczesnych symptomów zaburzenia rozwoju mowy.
Potrafi analizować i oceniać rozwój oraz kształtowanie mowy dziecka. Potrafi określać rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych; planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne w zaburzeniach połykania; planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną.
Umie elastycznie stosować formy interakcji z rodzicami pacjentów.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjentów z grupy ryzyka zaburzeń oraz ich rodzin, potrafi okazywać empatię dzieciom potrzebującym pomocy.
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022L:
- Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wyd. Edukacyjne Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia, laboratoria (15 + 5 + 10) Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 ECTS - 1 |
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godzin, ćwiczenia 15godzin , warsztaty 10 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: