Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu PC-5S-WDS
W cyklu 2022L:
1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja. |
W cyklu 2023L:
1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja. |
W cyklu 2024L:
1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawidłowości i zaburzeń rozwoju dziecka z wadą słuchu oraz wynikających z nich specjalnych potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.
Zna teoretyczne podstawy Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce.
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz).
Zna teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu.
Zna merytoryczne i metodyczne zasady prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z wadą słuchu).
Umiejętności
Potrafi opracować indywidualny program usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu w oparciu o diagnozę pedagogiczną.
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wspomagające rozwój psychoruchowy dziecka oraz zajęcia usprawniające rozwój słuchu i mowy na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych właściwych dla danych zajęć.
Potrafi współpracować z rodzicami dziecka z wadą słuchu, rozumie ich potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.
Potrafi komunikować się ze specjalistami zespołu interdyscyplinarnego pracującego z dzieckiem z wadą słuchu, z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za przeprowadzone zajęcia rehabilitacyjne i terapeutyczne, dokonania niezbędnych modyfikacji i wprowadzenia elementów innowacyjnych w oparciu o aktualną wiedzę metodyczną.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną i terapeutyczną.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: