Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi PC-5S-WDG
- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych.
- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi.
- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych.
- Rola rodzica w terapii dziecka.
- Hospitacja zajęć w placówce klinicznej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZENIA: WARSZTATY: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZENIA: WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych.
Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii.
Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych.
Zna i rozumie zasady diagnostyki dysmorficznej w zaburzeniach genetycznych.
Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi.
Zna i rozumie zaburzenia genetyczne.
Umiejętności
Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi.
Potrafi analizować zaburzenia genetyczne.
Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej dziecka z omówionym zespołem genetycznym. Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii - planować i realizować wczesną interwencję logopedyczną.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Warsztaty: zajęcia praktyczne z zakresu wspomagania dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi, oglądanie zajęć z dziećmi prowadzonych przez wykładowcę. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: