Usprawnianie po laryngektomii PC-5S-UPL
- Wyjaśnienie pojęć: laryngektomia całkowita, laryngektomia częściowa, chordektomia.
- Przyczyny laryngektomii, objawy raka krtani, diagnostyka i metody leczenia.
- Skutki laryngektomii.
- Porozumiewanie się po laryngektomii całkowitej.
- Diagnozowanie logopedyczne osób po laryngektomii całkowitej – zapoznanie się z narzędziami i metodyką postępowania.
- Zapoznanie się z zasadami i metodami usprawniania logopedycznego osób po laryngektomii całkowitej
- Usprawnianie po laryngektomii: rehabilitacja głosu i mowy zastępczej, psychoterapia, fizjoterapia.
- Ćwiczenia praktyczne z zakresu rehabilitacji głosu i mowy.
- Oglądanie i analizowanie nagrań różnych sposobów komunikacji po laryngektomii całkowitej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: ĆWICZENIA I WARSZTATY: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: ĆWICZENIA: WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi rozróżnić i wyjaśnić pojęcia: laryngektomia całkowita, laryngektomia częściowa, chordektomia.
Zna zagadnienia onkologopedii.
Umie wymienić przyczyny i objawy raka krtani.
Zna zagadnienia onkologopedii i gerontologopedii.
Potrafi opisać skutki laryngektomii całkowitej.
Zna zagadnienia onkologopedii.
Zapoznał się ze sposobami porozumiewania się po laryngektomii całkowitej.
Zna zagadnienia onkologopedii.
Zna logopedyczne narzędzia diagnostyczne do badania osób po laryngektomii całkowitej.
Zna zagadnienia onkologopedii.
Zna zasady diagnostyki logopedycznej.
Zna zasady i metody usprawniania po laryngektomii całkowitej.
Zna zagadnienia onkologopedii, z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii.
Umiejętności
Posiada umiejętność oceny sposobu komunikacji osoby po laryngektomii całkowitej.
Potrafi stosować onkologopedię z podstawami rehabilitacji głosu po laryngektomii.
Potrafi przeprowadzić diagnozowanie logopedyczne osoby po laryngektomii całkowitej.
Potrafi przeprowadzać diagnozę, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego.
Umie stworzyć odpowiedni program terapii logopedycznej dla osoby po laryngektomii całkowitej.
Potrafi przeprowadzać konstruować programy terapii logopedycznej, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na kwestię niepełnosprawności oraz szczególnej sytuacji życiowej osób po laryngektomii, okazuje empatię w kontaktach z osobami potrzebującymi wsparcia.
Jest gotów do okazywania empatii pacjentom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Ma potrzebę współpracy z innymi specjalistami (lekarzami, psychologami, fizjoterapeutami).
Jest gotów do współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Pruszewicz A. (red.), (1992), „Foniatria kliniczna”, PZWL, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Seeman M., (1961), „Rehabilitacja głosu i mowy po usunięciu krtani”, Logopedia, z.2,. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: