Tyflopedagogika PC-5S-TYF
TREŚCI PROGRAMOWE
- Tyflopedagogika w systemie nauk - jej miejsce i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
- Przedmiot i cele, terminologia, tezy oraz koncepcje tyflopedagogiki.
- Dane statystyczne dotyczące populacji osób niewidomych i słabowidzących w Polsce i na świecie.
- Potrzeby i możliwości osób niewidomych, słabowidzących oraz ociemniałych a edukacja, terapia, rehabilitacja i socjalizacja, rozwój kompetencji życiowych, kontakty społeczne.
- Znaczenie kompensacji we współczesnej edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku w obszarach m.in.: komunikacji, pozyskiwania informacji i dostępu do wiedzy oraz specyfiki uczenia się, orientacji i przemieszczania w przestrzeni).
- Historia kształcenia osób niewidomych a współczesne systemy opieki, kształcenia i wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce i na świecie.
- Możliwości rozwoju zawodowego i aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością wzroku, doradztwo społeczno-zawodowe, preorientacja społeczno-zawodowa.
- Tyflopedagog – zadania, zakres działalności, w tym m. in.: współpraca ze środowiskiem, praca opiekuńczo-wychowawcza (formy, zasady, metody, organizacja aktywności w placówce i poza nią).
- Profesjonalizm tyflopedagoga, wymagane kompetencje, predyspozycje a specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością wzroku w różnym wieku (dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy).
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do specjalności Edukacja i Rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Wzrokową ĆWICZENIA |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje, cele, zadania tyflopedagogiki oraz aktualne problemy tyflopedagogiki, w tym najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty w edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących w różnym wieku.
Zna systemy kształcenia osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce i innych państwach
Zna i rozumie terminologię z zakresu tyflopedagogiki zorientowaną na zastosowania praktyczne w działalności rehabilitacyjnej, edukacyjnej, terapeutycznej.
Zna w pogłębionym stopniu historię kształcenia osób niewidomych oraz współczesny system kształcenia osób z niepełnosprawnością wzroku.
Zna i rozumie zagadnienia kompensacji zmysłów we współczesnym podejściu do edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku.
Zna i rozumie potrzeby i możliwości osób niewidomych, słabowidzących oraz ociemniałych w kontekście edukacji, terapii, rehabilitacji i socjalizacji
Zna i rozumie zagadnienia dostępu do wiedzy i informacji, wychowania, specyfiki uczenia się, rozwoju kompetencji życiowych i kontaktów społecznych osób z niepełnosprawnością wzroku
Rozumie pedeutologię tyflopedagogiczną, zagadnienia związane z pracą tyflopedagoga – zadania, zakres działalności, wymagane kompetencje, predyspozycje, rolę tyflopedagoga w relacjach z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, ich rodziną, specjalistami i społeczeństwem, zasady etyczne, utrudnienia w pracy.
Umiejętności
Potrafi określać aktualne problemy tyflopedagogiki i identyfikować oraz interpretować problemy osób z niepełnosprawnością wzroku, ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych.
Potrafi analizować dane statystyczne dotyczące populacji osób niewidomych i słabowidzących w Polsce i na świecie, dokonywać ich oceny i interpretacji.
Potrafi w podstawowym zakresie analizować problemy i możliwości rozwoju zawodowego i aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością wzroku, dobierając i analizując właściwie źródła wiedzy.
Potrafi scharakteryzować systemy kształcenia osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce i innych państwach.
Wyjaśnia rolę tyflopedagoga w relacjach z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, ich rodziną, specjalistami i społeczeństwem; określa zasady etyczne w pracy tyflopedagogów i analizuje utrudnienia w ich pracy.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do podejmowania profesjonalnych działań w pracy z osobami niewidomymi i słabowidzącymi w różnym wieku.
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, analiza tekstów naukowych i prezentacja aktualnych wyników badań w tyflopedagogice, prezentacja na jeden z tematów zwiazanych z edukacją dzieci z niepełnosprawnoscią wzroku (projekt do pracy w grupach) godziny kontaktowe: 30 przygotowanie się do zajęć (lektury): 20 przygotowanie projektów: 10 przygotowanie się do egzaminu: 20 sumaryczna liczba godzin: 80 sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: