Trening umiejętności społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-TUA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina.
- Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć.
- Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS.
- Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji.
- Zalety Treningu Umiejętności Społecznych.
- Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD |
W cyklu 2024L:
- Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzeń w rozwoju społecznym i emocjonalnym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna metodykę prowadzenie zajęć Treningu Umiejętności Społecznych dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie umiejętności społecznych.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2022L:
Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia. |
W cyklu 2023L:
Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia. |
W cyklu 2024L:
Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska, (2023) Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia. Anna Jarosz-Bilińska, (2020), Komunikacja, emocje, relacje. Karty pracy. Wydawnictwo WiR. Agnieszka Lasota, (2021), Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Wydawnictwo Difin. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania. GODZINY KONTAKTOWE - 30godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania. GODZINY KONTAKTOWE - 30godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 30godz. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 10 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 15 godz. PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH: 25 godz. PRZYGOTOWANIE DO DYSKUSJI W TRAKCIE ĆWICZEŃ : 10 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: