Terapia trudności wychowawczych PC-5S-TTW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zasady sporządzania kontraktu.
- Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji.
- Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia/rodzica.
- Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.
- Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania „wejścia na parkiet”.
- Rozwiązywanie problemów wychowawczych podczas zajęć z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (Dorosły-Dziecko).
- Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.
- Zachęcanie do współpracy i samodzielności.
- „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.
- Skuteczne wydawanie poleceń.
- Rozumienie pojęć: konsekwencja, kara, przywileje. Stosowanie nagród i kar. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.
- Metoda żetonowa.
- Prowadzenie obserwacji zachowania trudnego.
- Analiza trudnych zachowań, scenariusze nieprawidłowych zachowań, algorytmy postępowań (strategie wyciszania, wygaszania i wzmacniania zachowań).
W cyklu 2024L:
1. Zasady sporządzania kontraktu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę dotyczącą procesu komunikacji interpersonalnej.
Zna wybrane koncepcje i metody dotyczące procesu wychowawczego na poziomie rozszerzonym.
Zna zasady i sposób obserwacji trudnego zachowania.
Umiejętności
Potrafi analizować i interpretować problemy wychowawcze w trakcie procesu edukacji i terapii.
Potrafi projektować rozwiązanie trudnej sytuacji wychowawczej, popierając je rozbudowaną argumentacją i odwołując się do wybranego poglądu autora.
Potrafi zaobserwować wybrane zachowanie trudne i zastosować odpowiedni algorytm.
Kompetencje społeczne
Potrafi dokonać oceny własnego sposobu komunikowania się w sytuacji trudnej.
Ma świadomość stosowania zasady etyki podczas rozwiązywania trudnych sytuacji w relacji Dorosły-Dziecko, Dorosły-Dorosły.
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny, zwracając szczególną uwagę na własną komunikację, w trakcie realizacji działań edukacyjnych i terapeutycznych.
W sposób profesjonalny, zachowując się zgodnie z zasadami kultury, potrafi rozwiązywać konflikty w klasie lub grupie rówieśniczej.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody: dyskusja, warsztaty, prezentacja multimedialna |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: