Terapia trudności wychowawczych PC-5S-TTW
- Zasady sporządzania kontraktu.
- Komunikacja i pułapki porozumiewania się. Blokady komunikacji.
- Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia/rodzica.
- Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania.
- Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania „wejścia na parkiet”.
- Rozwiązywanie problemów wychowawczych podczas zajęć z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (Dorosły-Dziecko).
- Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie.
- Zachęcanie do współpracy i samodzielności.
- „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli.
- Skuteczne wydawanie poleceń.
- Rozumienie pojęć: konsekwencja, kara, przywileje. Stosowanie nagród i kar. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje.
- Metoda żetonowa.
- Prowadzenie obserwacji zachowania trudnego.
- Analiza trudnych zachowań, scenariusze nieprawidłowych zachowań, algorytmy postępowań (strategie wyciszania, wygaszania i wzmacniania zachowań).
W cyklu 2023L:
2. Komunikacja i pułapki porozumiewania się. 3. Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. 4. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. 5. Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów. 6. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. 7. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia. 8. Blokady komunikacji-typowa dwunastka. 9. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. 10. Zachęcanie do współpracy i samodzielności. 11. „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. 12. Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce. 13. Prowadzenie obserwacji zachowania. 14. Stosowanie kar i nagród. 15. Metoda żetonowa. |
W cyklu 2023Ln:
2. Komunikacja i pułapki porozumiewania się. 3. Rodzaje granic i ich znaczenie w wychowywaniu. Wyznaczanie granic i wprowadzanie zasad postępowania. 4. Analiza „klasowego tańca nieskutecznej komunikacji”. Metody powstrzymania ”wejścia na parkiet”. 5. Uczenie umiejętności rozwiązywania problemów. 6. Konsekwencje - skuteczność i rodzaje. 7. Uczucia/Emocje – jak radzić sobie z emocjami ucznia. 8. Blokady komunikacji-typowa dwunastka. 9. Komunikat „Ja”. Aktywne słuchanie. 10. Zachęcanie do współpracy i samodzielności. 11. „Wpisywanie” dziecka w role i sposoby uwalniania od narzuconej mu roli. 12. Porozumiewanie bez przemocy - rozwiązywanie problemów w praktyce. 13. Prowadzenie obserwacji zachowania. 14. Stosowanie kar i nagród. 15. Metoda żetonowa. |
W cyklu 2024L:
14. Stosowanie kar i nagród. 15. Metoda żetonowa. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę dotyczącą procesu komunikacji interpersonalnej.
Zna wybrane koncepcje i metody dotyczące procesu wychowawczego na poziomie rozszerzonym.
Zna zasady i sposób obserwacji trudnego zachowania.
Umiejętności
Potrafi analizować i interpretować problemy wychowawcze w trakcie procesu edukacji i terapii.
Potrafi projektować rozwiązanie trudnej sytuacji wychowawczej, popierając je rozbudowaną argumentacją i odwołując się do wybranego poglądu autora.
Potrafi zaobserwować wybrane zachowanie trudne i zastosować odpowiedni algorytm.
Kompetencje społeczne
Potrafi dokonać oceny własnego sposobu komunikowania się w sytuacji trudnej.
Ma świadomość stosowania zasady etyki podczas rozwiązywania trudnych sytuacji w relacji Dorosły-Dziecko; Dorosły-Dorosły.
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny, zwracając szczególną uwagę na własną komunikację, w trakcie realizacji działań edukacyjnych i terapeutycznych.
W sposób profesjonalny, zachowując się zgodnie z zasadami kultury, potrafi rozwiązywać konflikty rówieśnicze.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS. 3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina. 5. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 6. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski. Literatura uzupełniająca: 1. Ellison, S., Burnett, B.A. (2004). 365 pomysłów jak wychować wspaniałe dzieci. Wydawnictwo W.A.B. 2. Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX . 3. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC. 4. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP. 5. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). 2. Forehand R., Long, N. (1998). Jak wychować uparte dziecko. Warszawa: BIS. 3. Gordon, T. (2004). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 4. Heininger, J.E., Weiss, S.K. (2005). Od chaosu do spokoju. Jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania. Poznań: Media Rodzina. 5. MacKenzie, R. (200B). Kiedy pozwolić, Kiedy zabronić w klasie? Biblioteka wychowawcy. Gdańsk: GWP. 6. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo: Jacek Santorski. Literatura uzupełniająca: 1. Ellison, S., Burnett, B.A. (2004). 365 pomysłów jak wychować wspaniałe dzieci. Wydawnictwo W.A.B. 2. Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX . 3. Kelly, K. (2005). Jak poradzić sobie z niegrzecznymi dziećmi. Warszawa: KDC. 4. Lovaas, I.O.(1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP. 5. Steede, K. (2000). 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk: GWP. |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: 1. Faber, A., Mazlish E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole. Poznań: Media Rodzina of (ew. inne pozycje tych autorek). Literatura uzupełniająca: 1. Ellison, S., Burnett, B.A. (2004). 365 pomysłów jak wychować wspaniałe dzieci. Wydawnictwo W.A.B. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody: dyskusja, warsztaty, prezentacja multimedialna Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15 =30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: zadania wykonywane na każdy warsztat:15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Ln:
Metody: dyskusja, warsztaty, prezentacja multimedialna Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 9+6=15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: zadania wykonywane na każdy warsztat:15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2024L:
Metody: dyskusja, warsztaty, prezentacja multimedialna Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15+15 (ćwiczenia+warsztaty) Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: zadania wykonywane na każdy warsztat:15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: