Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej PC-5S-TPT
TREŚCI PROGRAMOWE
- Definicja terapii pedagogicznej (w tym m.in. podmiot i przedmiot oddziaływań, cele, zadania, zasady).
- Specyfika procesu terapeutyczno-wychowawczego.
- Rodzaje oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia: korekcja, kompensacja, usprawnianie, dynamizowanie (budowanie i wzmacnianie motywacji), terapia podtrzymująca.
- Podstawowe założenia koncepcyjne w pracy nauczyciela – terapeuty pedagogicznego.
- Specyficzne trudności w uczeniu się czytania, pisania i liczenia / neurorozwojowe zaburzenia (ICD 10, ICD 11).
- Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz wybranych systemach innych państw.
- Teoria procesu wychowawczego A. Guryckiej; komponenty procesu terapeutyczno-wychowawczego oraz kategorie wpływów terapeutycznych.
- Wybrane teorie dysleksji i ich implikacje praktyczne dla diagnozy, interpretacji wyników oraz terapii.
- Wybrane teorie specyficznych trudności w matematyce i ich implikacje praktyczne dla diagnozy, interpretacji wyników oraz terapii.
W cyklu 2021Z:
- Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
W cyklu 2021Zn:
- Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
W cyklu 2022Z:
- Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
W cyklu 2023Z:
- Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
W cyklu 2023Zn:
- Definicja terapii pedagogicznej (w tym m.in. podmiot i przedmiot oddziaływań, cele, zadania, zasady). |
W cyklu 2024Z:
- Pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), w tym: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań.
Zna zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz liczenia.
Rozumie pojęcie: zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się.
Zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Ma wiedzę o uczestnikach procesu terapeutycznego.
Zna etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się.
Zna psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych.
Rozumie implikacje praktyczne teorii dla doboru metody diagnozy, interpretacji wyników i terapii.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną (wybrane koncepcje)
w diagnozie i interpretacji specyficznych trudności uczniów oraz projektowaniu terapii.
Potrafi analizować podstawy pedagogiki korekcyjnej, w tym: analizować i definiować pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej; interpretować korekcję i kompensację jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się.
Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych.
Kompetencje społeczne
Określa potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Wykłady na platformie MS Teams w dn. 30.01.2022 r. Egzamin odbędzie się w aplikacji Forms w dn. 19. lutego 2022 r. o godz. 10.30. Egzamin poprawkowy w formie ustnej w dn. 26. lutego 2022 r. o godz. 9.00 na Teamsach w Zespole. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Ogólny nakład pracy - 30 godzin, w tym: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Egzamin odbędzie się stacjonarnie w terminie uzgodnionym z grupą. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: