Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna PC-5S-SZM
TREŚCI PROGRAMOWE
- Charakterystyka zaburzeń sensorycznych u osób z ASD (zaburzenia modulacji sensorycznej, zaburzenia różnicowania sensorycznego, zaburzenia motoryczne na bazie sensorycznej. Przejawy zaburzeń sensorycznych u dzieci, młodzieży i dorosłych osób z ASD).
- Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej.
- Diagnoza procesów integracji sensorycznej.
- Wpływ zaburzeń sensorycznych na codzienne funkcjonowanie dziecka/ ucznia z ASD w przedszkolu/szkole, uczenie nowych umiejętności, zachowanie, emocje, rozwój społeczny, poznawczy i motoryczny.
- Środo¬wisko fizyczne, stymulacja i integracja sensoryczna w ASD. Planowanie pracy z dzieckiem/uczniem z ASD posiadającym diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej. Dostosowanie warunków edukacji w kontekście dysfunkcji sensorycznych, aranżacja środowiska uczenia się.
W cyklu 2022Z:
1. Charakterystyka funkcjonowania poszczególnych zmysłów. Klasyfikacja zaburzeń integracji sensorycznej. Przyczyny zaburzeń SI. Diagnoza deficytów integracji sensorycznej. Indywidualny profil sensoryczny dziecka. |
W cyklu 2023Z:
1. Charakterystyka funkcjonowania poszczególnych zmysłów. Klasyfikacja zaburzeń integracji sensorycznej. Przyczyny zaburzeń SI. Diagnoza deficytów integracji sensorycznej. Indywidualny profil sensoryczny dziecka. |
W cyklu 2024Z:
1. Charakterystyka funkcjonowania poszczególnych zmysłów. Klasyfikacja zaburzeń integracji sensorycznej. Przyczyny zaburzeń SI. Diagnoza deficytów integracji sensorycznej. Indywidualny profil sensoryczny dziecka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzeń sensorycznych u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna metody stymulacji zmysłowej oraz integracji sensoryczno-motorycznej wykorzystywane w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać zaburzenia sensoryczne oraz ich wpływ na codzienne funkcjonowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne i terapeutyczne z wykorzystaniem metod, form i środków pracy wspierających integrację sensoryczno-motoryczną, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: WYDAWNICTWO LEKARSKIE PZWL. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Z:
Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: WYDAWNICTWO LEKARSKIE PZWL. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: WYDAWNICTWO LEKARSKIE PZWL. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody nauczania: Wykład, pogadanka, dyskusja, opis, praca z tekstem naukowym, metoda problemowa, metoda przypadków. GODZINY KONTAKTOWE - 30 GODZ. |
W cyklu 2023Z:
Metody nauczania: Wykład, pogadanka, dyskusja, opis, praca z tekstem naukowym, metoda problemowa, metoda przypadków. GODZINY KONTAKTOWE - 30 GODZ. |
W cyklu 2024Z:
Metody nauczania: Wykład, pogadanka, dyskusja, opis, praca z tekstem naukowym, metoda problemowa, metoda przypadków. GODZINY KONTAKTOWE - 30 GODZ. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: