Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu PC-5S-SRD
- Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuchu.
- Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki.
- Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania).
- Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące. Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii).
- Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabosłyszące.
- Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym.
- Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym.
W cyklu 2022Z:
Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch; |
W cyklu 2023Z:
Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuchu. |
W cyklu 2024L:
1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuchu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna psychologiczne i społeczne koncepcje rozwoju dziecka stanowiące teoretyczne podstawy rehabilitacji, edukacji, terapii oraz posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu.
Zna i rozumie specyficznych trudności w uczeniu się matematyki dzieci niesłyszących i słabo słyszących: rozpoznaje objawy, wskazuje zakresy, wyjaśnia przyczyny.
Ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy dziecięcego liczenia, operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym dzieci z wadą słuchu, stosowanych narzędzi badawczych.
Ma uporządkowaną pogłębiona wiedzę dotycząca metodyki postępowania terapeutycznego i wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących doświadczających nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania, interpretowania i prognozowania w ramach różnych kontekstów działalności edukacyjnej - zdiagnozować dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki; analizować i interpretować wyniki diagnozy.
Potrafi konstruować scenariusze zajęć wspomagających aktywność matematyczną dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym.
Kompetencje społeczne
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu ,
Egzamin pisemny
Literatura
Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa
Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa
Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa
Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa
W cyklu 2022Z:
1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa |
W cyklu 2023Z:
Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa |
W cyklu 2024L:
Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
W cyklu 2024L:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: