System językowo-migowy PC-5S-SJM
TREŚCI PROGRAMOWE
System językowo-migowy a Polski język migowy.
Rozwijanie słownictwa tematycznego (znaki: szkoła, rodzina, w mieście, u lekarza).
Utrwalanie zasad poprawności wykonywanych znaków.
Rozwijanie słownictwa związanego z życiem codziennym, szkołą, rodziną.
Tłumaczenie prostych zdań z języka polskiego na SJM.
Rozwijanie słownictwa tematycznego (m.in. wakacje, święta, części ciała, części garderoby).
W cyklu 2021L:
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
W cyklu 2022L:
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
W cyklu 2023L:
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
W cyklu 2024L:
Sposoby komunikowania się osób z wadą słuchu – klasyczny język migowy, system językowo-migowy, znaki daktylograficzne i znaki ideograficzne – ich cechy Kolokwium zaliczeniowe i odpowiedź ustna z całości materiału |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat języka i jego funkcji.
Ma podstawową wiedzę na temat systemu językowo-migowego (SJM).
Zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, klasyczny język migowy, język migany, język narodowy.
Zna różnicę między SJM a PJM.
Umiejętności
Potrafi komunikować się w SJM na poziomie podstawowym.
Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami.
Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy.
Potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem SJM oraz poprowadzić zajęcia na jego podstawie.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie skutecznego porozumiewania się z osobami z wadą słuchu.
Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5
Przygotowanie się do zaliczenia 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Szczepankowski B. 2001, Język migany w szkole 1. Warszawa WSiP,
Szczepankowski B. 2001, Kossakowska B., Wasilewska T.M.: Język migany pierwsze kroki, wyd. INFOPRESS, Olsztyn
Henzel J.K. 1995: Słownik polskiego języka miganego. Olsztyn,
Kosiba O., Grenda P. 2011, Leksykon języka migowego. Wyd.SILENTIUM, Bogatynia
Uwagi
W cyklu 2021L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKR31b3r7X2hF9QJbj3hKIpTlyvG-boxqHOb1Dg2p96I1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b8b2cc9d-81ff-4944-ab25-d0eec5b53c7e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: