Rozwój komunikacji językowej PC-5S-RKJ
- Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko.
- Pierwszy rok życia dziecka - rozwój prelingwalny.
- Przyswajanie systemu fonetyczno-fonologicznego.
- Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu.
- Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki.
- Rozwój fleksji.
- Rozwój składni.
- Neologizmy w mowie dzieci.
- Przyswajanie znaczeń wyrazów.
- Rozwój słownictwa.
- Rozwój umiejętności dialogowych i narracyjnych.
- Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci we wczesnym okresie nabywania języka (na podstawie analizy materiałów zapisanych).
- Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci 4, i 5- letnich (na podstawie analizy materiałów opublikowanych).
- Kształtowanie się świadomości fonologicznej.
- Umiejętności językowe dziecka rozpoczynającego naukę w szkole.
W cyklu 2021Z:
1. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko. |
W cyklu 2022Z:
1. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko. 2. Pierwszy rok życia dziecka - okres prelingwalny. 3. Przyswajanie systemu fonetyczno-fonologicznego. Kształtowanie się świadomości fonologicznej. 4. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu. 5. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki. 6. Rozwój fleksji. 7. Rozwój składni. 8. Neologizmy w mowie dzieci. 9. Przyswajanie znaczeń wyrazów. 10.Rozwój słownictwa. 11.Rozwój umiejętności dialogowych i narracyjnych. 12. Umiejętności językowe dziecka rozpoczynającego naukę w szkole. 13.Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci we wczesnym okresie nabywania języka (na podstawie analizy materiałów zapisanych). 14.Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci 4, i 5- letnich (na podstawie analizy materiałów opublikowanych). |
W cyklu 2023Z:
1. Periodyzacja procesu przyswajania języka przez dziecko. 2. Pierwszy rok życia dziecka - okres prelingwalny. 3. Przyswajanie systemu fonetyczno-fonologicznego. Kształtowanie się świadomości fonologicznej. 4. Kształtowanie się postaci fonologicznej wyrazu. 5. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki. 6. Rozwój fleksji. 7. Rozwój składni. 8. Neologizmy w mowie dzieci. 9. Przyswajanie znaczeń wyrazów. 10.Rozwój słownictwa. 11.Rozwój umiejętności dialogowych i narracyjnych. 12. Umiejętności językowe dziecka rozpoczynającego naukę w szkole. 13.Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci we wczesnym okresie nabywania języka (na podstawie analizy materiałów zapisanych). 14.Cechy charakterystyczne wypowiedzi dzieci 4, i 5- letnich (na podstawie analizy materiałów opublikowanych). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego.
Ma wiedzę na temat rozwoju komunikacji (w tym mowy) człowieka zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.
Zna i rozumie psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka.
Zna psycholingwistykę rozwojową.
Zna periodyzację procesu przyswajania mowy przez dziecko.
Zna rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Potrafi przedstawić rozwój mowy dziecka odwołując się do poszczególnych podsystemów polszczyzny, uwzględniając przy tym wiek dziecka.
Zna rozwój mowy dziecka.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań komunikacyjnych u dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań językowych.
Potrafi analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Potrafi charakteryzować i oceniać psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka.
Ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów z badań dotyczących językowego porozumiewania się; potrafi formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki.
Potrafi analizować i interpretować rozwój mowy dziecka w oparciu o psycholingwistykę rozwojową i analizę językoznawczą.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju komunikacji dziecka i wykorzystać ją do analizowania i interpretowania problemów dotyczących zaburzeń rozwoju mowy.
Kompetencje społeczne
Rozumie przydatność wiedzy z zakresu rozwoju mowy w pracy praktycznej i naukowej logopedy, potrafi kreatywnie korzystać ze zdobytej wiedzy i umiejętności.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi dostosowywać formę przekazu i jego treść do odbiorcy małego i dorosłego (w tym, m.in. specjalistów, pacjentów i ich rodzin).
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom/uczniom, szczególnie potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy badawczej studenta i przyszłego pedagoga.
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Kryteria oceniania
Samodzielne zapoznanie się z literaturą i przygotowanie do egzaminu
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład - prezentacja multimedialna
Ćwiczenia i warsztaty: prezentacja multimedialna, materiały pisemne przekazywane studentom; analiza językowa wypowiedzi dziecięcych (teksty opublikowane oraz teksty zebrane niepublikowane)
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
1. Godziny kontaktowe - wykład 30 godzin, ćwiczenia 5 godz., warsztaty 10 godzin
2. Przygotowanie do zajęć, lektura - 15 godz.
3. Przygotowanie do egzaminu - 15 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Literatura
1. Chmura-Klekotowa M. 1967 “Neologizmy słowotwórcze dziecka”, Poradnik Językowy z. 10/1967 , z. 1/1968
2. Emiluta-Rozya D., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., 2020, „Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD – porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji” [w:] Kwasiborska- Dudek J., Emiluta-Rozya D. (red.) Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. APS: Warszawa, Harmonia Universalis: Gdańsk.
3. Golanowska M., 1996, „Stan polskich badań nad rozwojem artykulacji dziecka”, Audiofonologia t. IX
4. Gleason J. B., Ratner N. B., 1996, „Psycholingwistyka” (rozdz. „Przyswajanie języka”), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.
5. Jurkowski A., 1975, “Ontogeneza mowy i myślenia”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Warszawa.
6. Kaczmarek L., 1977, “ Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie: Lublin.
7. Kielar–Turska M., 1973, ”Rozwój umiejętności posługiwania się związkami frazeologicznymi przez dzieci i młodzież”, Przegląd Pedagogiczny nr 1-2 /1973
8. Kielar-Turska M., „Rozwój mowy”, 2006, [w:] Pilch T., (red.) Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, t. 5, Wydawnictwo Akademickie Żak
9. Kielar-Turska M., 2002, „Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka. Retrospekcja i obszary aktualnych badań”, [w:] Grabias S., (red.), „Zaburzenia Mowy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej
10. Kurcz I. „Psychologia języka i komunikacji” (rozdz. dotyczący rozwoju językowego), 2000, Wydawnictwo Naukowe Scholar: Warszawa.
11. Łobacz P. „Prawidłowy rozwój mowy dziecka”, 2005, [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G., Szeląg E. „Podstawy neurologopedii”, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego: Opole.
12.Przetacznik- Gierowska M., 1959, “Niektóre zagadnienia rozwoju struktury zdania u dzieci do lat trzech”, Przegląd Psychologiczny nr 3/1959
13. Porayski- Pomsta J., 2007, ,”Mowa dziecka jako przedmiot badań”, [w:] Poradnik Językowy z. 8/2007.
14. Porayski- Pomsta J., 2015, ,”O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia” Dom Wydawniczy Elipsa: Warszawa.
15. Smoczyńska M., 1072, “Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”, Psychologia Wychowawcza z. 5/1972.
16. Smoczyńska M., 1997, “Przyswajanie systemu gramatycznego przez dziecko”, w: Mierzejewska H., Przybysz- Piwko (red.), „Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, Warszawa.
17. Szuman S., 1968, “O wypowiedzianej oraz domyślnej treści wypowiedzi dziecka w pierwszych latach jego życia” [w:] Szuman S. (red.), “O rozwoju języka i myślenia dziecka”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
18. Zarębina M., 1994, „Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dziecięcych. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego” Wydawnictwo Glottispol: Gdańsk
W cyklu 2021Z:
Chmura-Klekotowa M. 1967 “Neologizmy słowotwórcze dziecka”, Poradnik Językowy z. 10/1967 , z. 1/1968 |
W cyklu 2022Z:
Chmura-Klekotowa M. 1967 “Neologizmy słowotwórcze dziecka”, Poradnik Językowy z. 10/1967 , z. 1/1968 |
W cyklu 2023Z:
Chmura-Klekotowa M. 1967 “Neologizmy słowotwórcze dziecka”, Poradnik Językowy z. 10/1967 , z. 1/1968 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Kontakt z prowadzącą drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
W cyklu 2022Z:
Kontakt z prowadzącą podczas dyżurów lub drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Z:
Kontakt z prowadzącą podczas dyżurów lub drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: