Rozwój kompetencji kluczowych w zakresie czytania i pisania PC-5S-RKC1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania.
- Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania, gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty: aspekt psychomotoryczny, aspekt semantyczny, aspekt krytyczno-twórczy.
- Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania, analiza narzędzi pomiaru.
- Elementarna nauka czytania i pisania - między czytaniem analitycznym, fonologicznym a globalnym wyrazowym.
- Poznawanie liter jako złożony proces neurofizjologiczny, holistyczny model edukacji czytelniczej, aspekt techniczny czytania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zagadnienie wczesnej nauki czytania w normie i patologii.
Zna i rozumie zagadnienie ryzyka dysleksji, w tym jej diagnozy i terapii.
Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Ma szczegółową wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju mowy, a także zaburzeń rozwoju mowy u dzieci oraz ma świadomość związku pomiędzy rozwojem mowy a gotowością do nauki czytania i pisania, w tym konieczności korygowania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym.
Ma elementarną wiedzę o strategiach i etapach kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz alternatywnych metodach nabywania tych umiejętności, zna właściwości czytającego podmiotu, własności czytanego tekstu, metody początkowej nauki czytania, eksperymentalne metody nauki.
Umiejętności
Potrafi określać role wczesnej nauki czytania w normie i patologii, ryzyko dysleksji, jej diagnozę i terapię.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu procesu czytania i pisania oraz powiązać ją z założeniami metodycznymi.
Opisuje i wyjaśnia teorie dotyczące procesu intelektualnego jakim jest opanowanie umiejętności czytania i pisania, psycholingwistycznych podstaw czytania, przebiegu procesu czytania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno-twórczej, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo–pojęciowy.
Opracowuje praktyczny projekt zastosowania poznawczych metod nauki czytania i pisania.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Prezentuje postawę gotowości do zauważania indywidualnych możliwości czytania i pisania oraz poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie alternatywnych i efektywnych metod nauki czytania i pisania.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. szanowania kultury języka polskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: