Rozszerzona diagnoza logopedyczna PC-5S-RDL
TREŚCI PROGRAMOWE
- Różnice w metodologii diagnozowania logopedycznego osób, u których zaburzenia w komunikacji językowej zostały wywołane złożonymi patomechanizmami.
- Uszczegółowienie procedury całościowego badania logopedycznego w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się (konieczność uzupełniania dodatkowymi badaniami pedagogiczno-logopedycznymi).
- Zestawienie form zaburzeń mowy w świetle praktyki logopedycznej – niesklasyfikowane zaburzenia mowy o złożonym patomechanizmie.
- Protokoły z rozszerzonego badania logopedycznego - schemat i zasady opracowania protokołu wraz z opinią logopedyczną.
- Schematy programów usprawniania logopedycznego wraz z ich celami w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się.
- Praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej rozszerzonej diagnozy logopedycznej - prezentacje (dokonywane przez studentów) studiów przypadków (na podstawie relacji z przeprowadzonego samodzielnie badania i nagrań na DVD) ze szczegółowym omówieniem: diagnozy wraz z uzasadnieniem, rokowań dotyczących dalszego rozwoju mowy u podopiecznych oraz planu usprawniania logopedycznego.
W cyklu 2023Z:
- Różnice w metodologii diagnozowania logopedycznego osób, u których zaburzenia w komunikacji językowej zostały wywołane złożonymi patomechanizmami. - Zestawienie form zaburzeń mowy w świetle praktyki logopedycznej – niesklasyfikowane zaburzenia mowy o złożonym patomechanizmie (porównanie form zaburzeń mowy o pojedynczych i złożonych patomechanizmach) - Uszczegółowienie procedury całościowego badania logopedycznego w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się (konieczność uzupełniania dodatkowymi badaniami pedagogiczno-logopedycznymi). - Programy usprawniania logopedycznego wraz z ich celami w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się. - Protokoły z rozszerzonego badania logopedycznego - schemat i zasady opracowania protokołu wraz z opinią logopedyczną. - Praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej rozszerzonej diagnozy logopedycznej - prezentacje (dokonywane przez studentów) studiów przypadków (na podstawie relacji z przeprowadzonego samodzielnie badania i nagrań na DVD) ze szczegółowym omówieniem: diagnozy wraz z uzasadnieniem, rokowań dotyczących dalszego rozwoju mowy u podopiecznych oraz planu usprawniania logopedycznego. |
W cyklu 2024Z:
WYKŁADY: - Różnice w metodologii diagnozowania logopedycznego osób, u których zaburzenia w komunikacji językowej zostały wywołane jednym albo złożonymi patomechanizmami - Zestawienie form zaburzeń mowy w świetle praktyki logopedycznej – niesklasyfikowane zaburzenia mowy o złożonym patomechanizmie (porównanie form zaburzeń mowy o pojedynczych i złożonych patomechanizmach) - Uszczegółowienie procedury całościowego badania logopedycznego w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się (konieczność uzupełniania dodatkowymi badaniami pedagogiczno-logopedycznymi) - możliwe interpretacje wyników badania - Programy usprawniania logopedycznego wraz z ich celami w przypadkach złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się. - Schemat i zasady opracowania opinii logopedycznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie wpływ złożonych patomechanizmów na rozwój komunikacji (w tym komunikacji językowej).
Zna metody, narzędzia i techniki badania umożliwiające rozpoznanie złożonych zaburzeń w porozumiewaniu się.
Potrafi omówić wyniki poszczególnych prób rozszerzonego badania logopedycznego oraz podać ich możliwe interpretacje.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić rozszerzone badanie logopedyczne w przypadkach złożonych zaburzeń w komunikacji (wrodzonych i nabytych).
Umie wyjaśnić wpływ złożonych patomechanizmów na rozwój dziecka (funkcjonowanie osoby) ze szczególnym uwzględnieniem stanu komunikacji oraz uszeregować je według siły ich oddziaływania.
Potrafi sformułować diagnozę logopedyczną uwzględniającą złożoność patomechanizmów zaburzeń w porozumiewaniu się, określić cel usprawniania danej osoby, rokowania i opracować dla niej program terapii logopedycznej.
Potrafi sporządzić protokół z przeprowadzonego badania logopedycznego osoby ze złożonymi trudnościami w porozumiewaniu się oraz opinię logopedyczną.
Kompetencje społeczne
Ma poczucie odpowiedzialności za sformułowane wnioski z postępowania diagnostycznego u podopiecznego z zaburzeniami mowy o złożonym patomechanizmie oraz sporządzoną opinię o podopiecznym.
Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących diagnozy i terapii osób z zaburzeniami komunikacji językowej o złożonym patomechanizmie.
Przestrzega zasad etyki zawodowej (uwzględniając tajemnicę zawodową).
Rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Praktyki zawodowe
Z przedmiotem łączy się praktyka dyplomowa, której celami są:
- dokonanie diagnozy weryfikującej wstępne rozpoznanie logopedyczne u osoby z zaburzeniami komunikacji językowej o złożonym patomechanizmie, która była podmiotem zrealizowanego wcześniej studium przypadku;
- weryfikacja i propozycja uzupełnienia programu terapii logopedycznej
- ocena własnych umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych studenta
Literatura
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA ORAZ PUBLIKACJE DOBIERANE INDYWIDUALNIE W ZALEŻNOŚCI OD SPECYFIKI REALIZOWANEGO PRZEZ STUDENTÓW STUDIUM PRZYPADKU |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA ORAZ PUBLIKACJE DOBIERANE INDYWIDUALNIE W ZALEŻNOŚCI OD SPECYFIKI REALIZOWANEGO PRZEZ STUDENTÓW STUDIUM PRZYPADKU |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: autorski wykład multimedialny realizowany stacjonarnie, omawianie studiów przypadków, dyskusja dydaktyczna, |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: autorski wykład multimedialny realizowany stacjonarnie, omawianie studiów przypadków, dyskusja dydaktyczna, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: