Psychogenne zaburzenia mowy PC-5S-PZM
TREŚCI PROGRAMOWE:
1. Wyjaśnienie terminologiczne dotyczące zaburzeń psychogennych w świetle klasyfikacji ICD - 10 i DSM-V i psychogennych zaburzeń mowy (różnicowanie objawów, przyczyn).
2. Mutyzm jako psychogenne zablokowanie funkcji językowych.
3. Schizofrenia i schizofazja – zapoznanie z obrazem klinicznym choroby i charakterystyka mowy osób na nią cierpiących.
4. Afonia i dysfonia psychogenna.
5. Logofobia.
6. Zaburzenia mowy związane z depresją i nerwicą.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi wymienić zaburzenia mowy o podłożu psychogennym.
Zna psychologiczne podstawy logopedii.
Zna podstawy psychopatologii i psychiatrii.
Zna poglądy różnych autorów na temat mutyzmu.
Zna zagadnienie mutyzmu wybiórczego.
Zna obraz kliniczny schizofrenii i potrafi scharakteryzować schizofazję.
Zna podstawy psychiatrii.
Zna definicje afonii i dysfonii psychogennej.
Zna zaburzenia głosu.
Zna metody terapii w przypadku psychogennych zaburzeń mowy.
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy różnicowej i odróżnić psychogenne zaburzenia mowy od zaburzeń mowy o innej etiologii.
Potrafi przeprowadzać diagnozę, zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi diagnozować i analizować mutyzm wybiórczy.
Potrafi analizować i stosować podstawy psychopatologii i psychiatrii.
Kompetencje społeczne
Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z psychogennymi zaburzeniami mowy.
Jest gotów do okazywania empatii pacjentom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z psychoterapeutą lub lekarzem psychiatrą w przypadku niektórych psychogennych zaburzeń mowy.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480.
2. Johnson M., Wintgens A. - Mutyzm wybiórczy. Kompedium wiedzy. Harmonia. Kraków 2019 (wstęp, strategie postępowania)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9.
2.. Tandon, R., S.D. Targum, H.D. Nasralla, R. Ross, i Treatment Efectivness in Schizophrenia Consorcium. 2008. „Strategies of maximising clinical efectivness in the treathment of schizophrenia/Scizofrenia- sposoby zwiększania klinicznej efektywności leczenia”. Medycyna Praktyczna - Psychiatria, nr 1: 11–22.
3. Kazanecka E. - Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi [w:] Logopedia - pytania i odpowiedzi (pod red.) Gałkowski T., Jastrzębowska G. Opole 2003. s. 285-308.
4. Bystrzanowska M. - Mutyzm wybiórczy". Harmonia, Kraków 2019.
W cyklu 2022L:
1. Johnson M., Wintgens A. (2018). "Mutyzm wybiórczy. Kompendium |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Czernikiewicz A., Woźniak T. - Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. (pod red.) Czaplewska E., Milewski S. GWP. Sopot 2012, s. 415-480. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., (2004), „Dysfonia i chrypka”, Magazyn Otolaryngologiczny, I-III, tom III, zeszyt 1, nr 9. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY PRACY: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: