Psychologia penitencjarna PC-5S-PYP
- Przedmiot badań i problemy badawcze psychologii penitencjarnej.
- Kara kryminalna i kara pozbawienia wolności. Prawno-psychologiczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności.
- Rola i zadania psychologa w kontekście wykonywania kary pozbawienia wolności (diagnoza, interwencja, resocjalizacja, terapia).
- Zróżnicowanie społeczności więziennej: charakterystyka wybranych grup sprawców oraz typów zaburzeń
- Więzienie jako sytuacja trudna w życiu człowieka. Formy zachowań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych.
- Zjawisko agresji i autoagresji (zachowania suicydalne) w izolacji więziennej.
- Zjawisko podkultury przestępczej (pojęcie, geneza, formy, negatywne przejawy) oraz jego wpływ na proces resocjalizacji.
W cyklu 2022L:
Wykład ma za zadanie przekazanie słuchaczom wiedzy na temat: |
W cyklu 2023L:
Wykład ma za zadanie przekazanie słuchaczom wiedzy na temat: |
W cyklu 2024L:
1. Służba Więzienna: organizacja, struktura, funkcje. Miejsce psychologa w Służbie Więziennej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat sytuacji psychologicznej osób przebywających w izolacji penitencjarnej i rozumie wynikające z niej potrzeby i zadania w procesie resocjalizacji.
W pogłębionym stopniu rozumie koncepcje oddziaływań wobec osób pozbawionych wolności oraz różnorodne uwarunkowania ich skuteczności.
Zna w pogłębionym stopniu prawne i etyczne podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych.
Umiejętności
Potrafi interpretować i identyfikować zjawiska zachodzące w izolacji penitencjarnej i ukazać ich wpływ na proces resocjalizacji.
Potrafi opisać potrzeby resocjalizacyjne osób pozbawionych wolności.
Potrafi dokonywać pogłębionej analizy trudności związanych z prowadzeniem oddziaływań resocjalizacyjnych w izolacji penitencjarnej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznego spojrzenia na proces resocjalizacji w izolacji penitencjarnej.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie resocjalizacji.
Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się.
Literatura
W cyklu 2022L:
1. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996. |
W cyklu 2023L:
1. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996. |
W cyklu 2024L:
1. Ciosek, M. (1996). Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Gdańsk: Wydawnictwo Archidiecezji Gdańskiej. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: