Psychologiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną PC-5S-PYE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Współczesne teorie rozważań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Geneza niepełnosprawności intelektualnej.
- Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej.
- Podstawy diagnostyki psychologicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.
- Psychologiczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
- Przebieg procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwaga, pamięć, myślenie.
W cyklu 2021L:
Zagadnienia: |
W cyklu 2021Ln:
Zagadnienia: |
W cyklu 2022L:
Zagadnienia: |
W cyklu 2022Ln:
Zagadnienia: |
W cyklu 2023L:
Zagadnienia: |
W cyklu 2023Ln:
Zagadnienia: |
W cyklu 2024L:
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
W cyklu 2024Ln:
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej. Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii.
Zna genezę niepełnosprawności intelektualnej.
Zna psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna podstawy diagnostyki.
Zna wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.
Umiejętności
Potrafi wymienić charakterystyczne cechy procesów poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną i wskazać różnice
w odniesieniu do osób o prawidłowym rozwoju.
Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii psychologicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych.
Potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej.
Potrafi określać genezę niepełnosprawności intelektualnej.
Potrafi stosować podstawy diagnostyki. Umie rozpoznawać i analizować możliwości oraz potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin.
Potrafi analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.
Kompetencje społeczne
Przejawia wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2021L:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2021Ln:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2022L:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2022Ln:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2023L:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2023Ln:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2024L:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
W cyklu 2024Ln:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: