Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-PYA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Rozpoznawanie wczesnych symptomów autyzmu. Międzynarodowy „złoty standard diagnostyczny” ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) i ADOS (Autism Diagnostic Obsevation Schedule).
- Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych: Diagnostyczna lista kontrolna (E-2) B. Rimlanda, Kwestionariusz autyzmu z okresie poniemowlęcym (CHAT) S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga, Skala CARS Schoplera.
- Charakterystyka psychologiczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych okresach rozwojowych. Specyfika funkcjonowanie poznawczego, emocjonalnego i społecznego, mowa, język i komunikacja osób z ASD w różnych okresach rozwojowych.
- Podstawy neuropsychologii. ASD i inne zaburzenia neurorozwojowe – afazja, mózgowe porażenie dziecięce, ADHD. Autyzm a niepełnosprawność intelektualna.
- Psychologiczne koncepcje autyzmu: teoria umysłu, funkcji wykonawczych i centralnej koherencji.
W cyklu 2021Z:
Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – trudności diagnostyczne. Wczesne symptomy ASD (sygnały prediagnostyczne). Narzędzia do badań przesiewowych (np. CHAT, M-CHAT-R/F, Q-CHAT). Trafność i stabilność wczesnej diagnozy. Model wczesnego wykrywania: dwufazowy model wykrywania ASD. Grupy ryzyka. Znaczenie wczesnego wykrywania. „Złoty standard diagnostyczny” ASD (protokół wywiadu ADI-R oraz protokół obserwacji ADOS-2), ASRS, CARS-2, PEP-3-L). Profil zdolności poznawczych. Pomiar inteligencji – trudności diagnostyczne. Deficyty poznawcze a obraz kliniczny (teoria umysłu, teoria funkcji wykonawczych, teoria centralnej koherencji). Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania osób z ASD (funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne, komunikowanie się) w poszczególnych okresach rozwoju. Współwystępowanie ASD z innymi zaburzeniami psychicznymi. Zaburzenia sensoryczne u osób z ASD. |
W cyklu 2022Z:
Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – trudności diagnostyczne. Wczesne symptomy ASD (sygnały prediagnostyczne). Narzędzia do badań przesiewowych (np. CHAT, M-CHAT-R/F, Q-CHAT). Trafność i stabilność wczesnej diagnozy. Model wczesnego wykrywania: dwufazowy model wykrywania ASD. Grupy ryzyka. Znaczenie wczesnego wykrywania. „Złoty standard diagnostyczny” ASD (protokół wywiadu ADI-R oraz protokół obserwacji ADOS-2), ASRS, CARS-2, PEP-3-L). Profil zdolności poznawczych. Pomiar inteligencji – trudności diagnostyczne. Deficyty poznawcze a obraz kliniczny (teoria umysłu, teoria funkcji wykonawczych, teoria centralnej koherencji). Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania osób z ASD (funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne, komunikowanie się) w poszczególnych okresach rozwoju. Współwystępowanie ASD z innymi zaburzeniami psychicznymi. Zaburzenia sensoryczne u osób z ASD. |
W cyklu 2023Z:
Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – trudności diagnostyczne. Wczesne symptomy ASD (sygnały prediagnostyczne). Narzędzia do badań przesiewowych (np. CHAT, M-CHAT-R/F, Q-CHAT). Trafność i stabilność wczesnej diagnozy. Model wczesnego wykrywania: dwufazowy model wykrywania ASD. Grupy ryzyka. Znaczenie wczesnego wykrywania. „Złoty standard diagnostyczny” ASD (protokół wywiadu ADI-R oraz protokół obserwacji ADOS-2), ASRS, CARS-2, PEP-3-L). Profil zdolności poznawczych. Pomiar inteligencji – trudności diagnostyczne. Deficyty poznawcze a obraz kliniczny (teoria umysłu, teoria funkcji wykonawczych, teoria centralnej koherencji). Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania osób z ASD (funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne, komunikowanie się) w poszczególnych okresach rozwoju. Współwystępowanie ASD z innymi zaburzeniami psychicznymi. Zaburzenia sensoryczne u osób z ASD. |
W cyklu 2024Z:
Wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – trudności diagnostyczne. Wczesne symptomy ASD (sygnały prediagnostyczne). Narzędzia do badań przesiewowych (np. CHAT, M-CHAT-R/F, Q-CHAT). Trafność i stabilność wczesnej diagnozy. Model wczesnego wykrywania: dwufazowy model wykrywania ASD. Grupy ryzyka. Znaczenie wczesnego wykrywania. „Złoty standard diagnostyczny” ASD (protokół wywiadu ADI-R oraz protokół obserwacji ADOS-2), ASRS, CARS-2, PEP-3-L). Profil zdolności poznawczych. Pomiar inteligencji – trudności diagnostyczne. Deficyty poznawcze a obraz kliniczny (teoria umysłu, teoria funkcji wykonawczych, teoria centralnej koherencji). Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania osób z ASD (funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne, społeczne, komunikowanie się) w poszczególnych okresach rozwoju. Współwystępowanie ASD z innymi zaburzeniami psychicznymi. Zaburzenia sensoryczne u osób z ASD. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Zna w pogłębionym stopniu specyfikę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w obszarze społecznym, poznawczym, emocjonalnym, komunikacji w różnych okresach życia.
Umiejętności
Potrafi analizować złożone problemy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu korzystając z posiadanej wiedzy psychologicznej.
Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy oraz oceny złożonej sytuacji edukacyjnej oraz terapeutycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, warsztat, praca w grupach, dyskusja |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, + ćwiczenia (prezentacja, warsztat, praca w grupach, dyskusja) |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład, + ćwiczenia (prezentacja, warsztat, praca w grupach, dyskusja) |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: wykład, + ćwiczenia (prezentacja, warsztat, praca w grupach, dyskusja) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: