Poradnictwo wychowawcze PC-5S-PWY
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne.
- Zasady pedagogiczne, cele i wartości w wychowaniu.
- Zasady tworzenia warsztatów.
- Specyfika pracy z osobą dorosłą vs z dzieckiem. Metodyka pracy z grupą.
- Motywowanie rodziców do współpracy, czyli o konieczności doskonalenia swoich umiejętności wychowawczych.
- Warsztaty dotyczące wybranych problemów wychowawczych takich jak.: patologie życia w klasie (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie, ściąganie, podpowiadanie, wagary), tolerancja, savoir vivre w życiu codziennym, patriotyzm, umiejętność mówienia dziecku „nie”, kara/ konsekwencja, nagroda/ pochwała, rola rodziny w wychowaniu, emocje i uczucia, rola mediów w wychowaniu, profilaktyka zachowań ryzykowanych itp.
- Proces socjalizacji w teorii i praktyce; dylematy socjalizacyjne.
W cyklu 2023L:
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. |
W cyklu 2024L:
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia poradnictwa wychowawczego. Potrafi opisać podstawowe zasady, metody, formy i środki wykorzystywane podczas realizacji warsztatów wychowawczych.
Potrafi identyfikować dylematy socjalizacyjne.
Umiejętności
Rozumie i uzasadnia potrzebę stosowania poradnictwa wychowawczego w pracy z dziećmi i młodzieżą społecznie nieprzystosowaną i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić warsztaty dotyczące wybranych problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą, zastosować podczas zajęć odpowiednie zasady, metody, formy i dobrać środki dydaktyczne.
Potrafi rozstrzygać dylematy socjalizacyjne.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działalność wychowawczą a także do współpracy z nauczycielami i pedagogami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w poradnictwie wychowawczym.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej.
Jest gotów do inspirowania i organizowania działalności innych ludzi na rzecz wychowanków zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym.
Literatura
W cyklu 2023L:
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z (2002), Psychologia wychowania, PWN Warszawa. Lewicki A. (1957), Jak powstają trudności wychowawcze, Wiedza Powszechna Warszawa. Szmagalski J., (1995) Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe: Warszawa. Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, T Bajkowski, K Sawicki, U Namiotko, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa, 2014 |
W cyklu 2024L:
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z (2002), Psychologia wychowania, PWN Warszawa. Lewicki A. (1957), Jak powstają trudności wychowawcze, Wiedza Powszechna Warszawa. Szmagalski J., (1995) Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe: Warszawa. Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, T Bajkowski, K Sawicki, U Namiotko, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa, 2014 |
Uwagi
W cyklu 2023L:
wykład, Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2024L:
wykład, Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: