Pedagogika ulicy PC-5S-PUL
- Pedagogika ulicy- specyfika pracy: z dziećmi i młodzieżą na ulicy, osobami bezdomnymi oraz innymi grupami zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
- Dzieci (na) ulicy, istota problemu, wyjaśnienie pojęć i ich geneza.
- Skala zjawiska dzieci (na) ulicy na świecie, jego różnorodność i uwarunkowania.
- Sytuacja dziecka i rodziny w Polsce w kontekście zmian demograficznych i patologii społecznych.
- Uwarunkowania zjawiska dziecka na ulicy w Polsce.
- Interakcyjne i systemowe ujęcie środowiska.
- Specyfika pedagogiki ulicy, przedmiot, cel i metody oddziaływań.
- Rola pedagoga ulicy.
- Możliwości pozyskiwania środków finansowych przez streeworkerów.
- Kierunki pracy pedagogów ulicy.
- Etapy pracy pedagogów ulicy.
- Warsztat pracy pedagoga ulicy.
- Prezentacja wybranych projektów z zakresu pedagogiki ulicy.
W cyklu 2023Z:
Opis: |
W cyklu 2024Z:
1. Wyjaśnienie szczegółowe pojęć i ich geneza: pedagogika ulicy, streetworking, dzieci ulicy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie pojęcia: pedagogika ulicy, dzieci ulicy.
Opisuje uwarunkowania zjawiska dzieci ulicy w Polsce i innych krajach oraz konsekwencje funkcjonowania dzieci na ulicy.
Rozumie specyfikę pracy pedagogicznej z dziećmi ulicy, zna metody pracy opiekuńczej, wychowawczej i resocjalizacyjnej streetworkerów, charakteryzuje cele, zasady i metody oddziaływań stosowanych w pracy z dziećmi ulicy.
Zna możliwości pozyskiwania środków finansowych przez streeworkerów.
Umiejętności
Planuje, realizuje i dokonuje ewaluacji oddziaływań wychowawczych stosowanych w pracy z dziećmi ulicy, potrafi prognozować przebieg i skutki planowanych działań.
Potrafi prowadzić zajęcia w zróżnicowanej grupie wychowanków, indywidualizuje zadania, dostosowuje metody, formy pracy do potrzeb dzieci ulicy.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się.
Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i podejmuje współpracę na rzecz dobra wychowanków i ich środowiska.
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, SCHOLAR, Warszawa 2021; Adamczyk B., Dzieci ulicy w Polsce i na świecie, WAM, Kraków 2016; Bębas S,. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Cueff D., Dziecko na ulicy. Zwalczanie przemocy wobec dzieci, GPAS, Warszawa 2006; Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008; Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020; |
W cyklu 2024Z:
Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008; |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe, metoda projektu, wywiady, uczestniczenie w spotkaniu instytucji samorządowych Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: