Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania PC-5S-PUC
- Wieloaspektowość procesu czytania i pisania, psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania.
- Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania.
- Gotowość do nauki czytania i pisania: aspekty psychomotoryczny, słownikowo- pojęciowy, emocjonalno-motywacyjny.
- Stadium wstępne i stadium kluczowe w nauce czytania i pisania.
- Umiejętność czytania i jej aspekty: techniczny, semantyczny, krytyczno-twórczy.
- Pomiar gotowości do nauki czytania i pisania, analiza narzędzi pomiaru, Konstruowanie narzędzi do pomiaru gotowości do nauki czytania i pisania.
- Pomiar poziomu umiejętności czytania, według takich kryteriów jak: technika czytania, tempo, biegłość, płynność, pomiar czytania ze zrozumieniem oraz krytyczno-twórczego czytania.
- Powstawanie litery w złożonym procesie neurofizjologicznym i metodycznym.
- Algorytm wprowadzania liter zgodnie z metodą czytania: analityczno-syntetyczno-fonetyczno-wyrazowo-głoskowo-sylabową.
- Etapy umiejętności pisania.
- Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania.
- Błędy w czytaniu i pisaniu.
W cyklu 2021L:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2021Ln:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2022L:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2022Ln:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2023L:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2023Ln:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2024L:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
W cyklu 2024Ln:
1.Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie pojęcie czytania jako procesu komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia, zna funkcje oceny umiejętności czytania i pisania, rodzaje tekstów do czytania i pisania, usprawnianie umiejętności czytania i pisania.
Opisuje i wyjaśnia intelektualny proces opanowania umiejętności czytania i pisania.
Zna i rozumie przebiegu procesu czytania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w strukturze poznawczej, psychomotorycznej, sensorycznej, semantycznej, krytyczno-twórcze, grafomotorycznej, motywacyjnej, słownikowo-pojęciowej.
Zna strategie i etapy kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz alternatywne metody nabywania tych umiejętności.
Umiejętności
Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu czytania i pisania w projektach metodycznych i korekcyjnych.
Potrafi określić i rozróżnić prawidłowe czytanie i pisanie od błędnego.
Potrafi przygotować projekt ćwiczeń kształtujących oraz diagnozujących gotowość do nauki czytania i pisania .
Potrafi przygotować projekt ćwiczeń kształtujących oraz diagnozujących umiejętność czytania i pisania w trzech jego wymiarach: technicznym, semantycznym, krytyczno-twórczym.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do dyskusji o złożoności procesu czytania i pisania i potrafi łączyć wiedzę w indywidualnych projektach.
Prezentuje postawę gotowości do zauważania indywidualnych możliwości dziecka w zakresie czytania i pisania oraz poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie alternatywnych i efektywnych metod nauki czytania i pisania.
Literatura
W cyklu 2021L:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2021Ln:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2022L:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2022Ln:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2023L:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2023Ln:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2024L:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
W cyklu 2024Ln:
Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Ln:
METODY: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2022L:
METODY: |
W cyklu 2022Ln:
METODY: |
W cyklu 2023L:
METODY: |
W cyklu 2023Ln:
METODY: |
W cyklu 2024L:
METODY: |
W cyklu 2024Ln:
METODY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: