Psychiatria dziecięca PC-5S-PSD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy.
- Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.
- Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej.
- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD).
- Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością.
- Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole transdyscyplinarnym.
W cyklu 2021L:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
W cyklu 2022L:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
W cyklu 2022Ln:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
W cyklu 2023L:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
W cyklu 2024L:
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD-11.
Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R.
Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju.
Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.
Umiejętności
Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej.
Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka.
Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju.
Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.
Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2021L:
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
W cyklu 2022L:
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
W cyklu 2022Ln:
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
W cyklu 2023L:
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
W cyklu 2024L:
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 20 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 30 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: