Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin PC-5S-PSA
- Trudna dorosłość osób z ASD – analiza kontekstu psychologicznego, medycznego, społecznego.
- Kwestia ubezwłasnowolnienia a autonomia dorosłych osób z ASD.
- Edukacja seksualna osób z ASD.
- Formy wsparcia osób z ASD w dorosłym życiu i ich środowiska rodzinnego.
- Problemy zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Psychospołeczna sytuacja rodzin z dorosłą osobą z ASD: wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania i dorosłości osoby z ASD; profesjonalna pomoc i wsparcie rodziny.
W cyklu 2022Z:
- Charakterystyka i obraz funkcjonowania dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem zajęć jest prezentacja kluczowych czynników wpływających na dobrostan i funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu (ASD) i ich rodzin. Obszary funkcjonowania będą opisywane w kontekście wyzwań związanych ze spektrum autyzmu oraz stosowanych strategii wsparcia. Podejmowane tematy będą odnosić się także do wspierania dobrostanu rodziny. Tematy spotkań obejmują: |
W cyklu 2023Z:
Wykłady: |
W cyklu 2024Z:
Wykłady: Tematy spotkań obejmują: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna współczesne podejścia do problemów dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia).
Zna zagadnienie wsparcia osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna problematykę zatrudnienia dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i problemy dorosłości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ukazując ich powiązania z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych.
Potrafi analizować złożone i nietypowe problemy rehabilitacji dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i medycznymi; właściwie dobierać źródła wiedzy, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji.
Potrafi określać i realizować wsparcie osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu oraz określać problemy zatrudnienia tych osób.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnie korzysta z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS – 1 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład, + ćwiczenia (prezentacja, praca z tekstem, dyskusja, działania praktyczne) |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: wykład, + ćwiczenia (prezentacja, praca z tekstem, dyskusja, działania praktyczne) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: