Psychopedagogiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu PC-5S-PRW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących.
- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.
- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.
- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.
- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie.
- Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.
- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.
W cyklu 2021L:
- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. |
W cyklu 2022L:
Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. |
W cyklu 2023L:
Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. |
W cyklu 2024L:
Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego, a także metody wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy małego dziecka z wadą słuchu i czynników go warunkujących.
Umiejętności
Umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziom funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Wykład - metoda podająca, dyskusja, egzamin
Literatura
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)
Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
Uwagi
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe (wykład): 15h Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: |
W cyklu 2023L:
metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja, |
W cyklu 2024L:
metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: