Profilaktyka społeczna PC-5S-PRS
- Pojęcie profilaktyki społecznej.
- Poziomy oddziaływań profilaktycznych – profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca.
- Strategie oddziaływań profilaktycznych.
- Współczesne tendencje w profilaktyce społecznej – koncepcja resilience i profilaktyka pozytywna jako podstawa teoretyczna budowy szkolnych programów profilaktycznych.
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny
- System rekomendacji programów profilaktycznych.
- Ewaluacja programów profilaktycznych.
- Przykłady oddziaływań profilaktycznych - prezentacja i analiza
W cyklu 2022Z:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
- Pojęcie profilaktyki społecznej. Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
- Pojęcie profilaktyki społecznej. Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw planowania oddziaływań profilaktycznych.
Rozróżnia poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych.
Zna organizacyjne uwarunkowania działań z zakresu profilaktyki społecznej.
Rozumie zasady konstrukcji programów profilaktycznych zapobiegających rozwojowi patologii społecznych.
Umiejętności
Określa uwarunkowania projektowania i realizacji oddziaływań profilaktycznych.
Dobiera skuteczne strategie oddziaływań profilaktycznych do celu zajęć profilaktycznych.
Przeprowadza proste zajęcia profilaktyczne zapobiegające rozwojowi określonych zachowań ryzykownych.
Kompetencje społeczne
Kreatywnie korzysta z wiedzy naukowej w doborze skutecznych strategii profilaktycznych.
Kryteria oceniania
Metody pracy:
- wykład,
- pogadanka,
- praca z książką,
- prezentacja multimedialna.
Rozliczenie punktów ECTS:
1. Godziny kontaktowe - 15 g. wykładów + 15 g. ćwiczeń = 30 g. - 1 punkt ECTS
2. Przygotowanie do egzaminu 15 g. 1 punkt ECTS
przygotowanie prezentacji zajęć profilaktycznych - 15 godzin - 1 punkt
Łącznie - 3 punkty.
Literatura
- Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
- Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.
- Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
- Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: Rozliczenie punktów ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: