Prawa nieletnich PC-5S-PRN
- Historia krzywdzenia dzieci.
- Prawa człowieka - prawa dziecka - prawa nieletnich – analiza porównawcza.
- Prawa i wolności człowieka, definicja i podział praw człowieka, podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy.
- Prawa człowieka - międzynarodowe gwarancje praw i wolności człowieka: rys historyczny.
- Podstawowe międzynarodowe dokumenty dotyczące praw człowieka.
- Międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka.
- Międzynarodowe standardy praw dziecka.
- Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.
- Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, prawa dziecka – pacjenta, prawa dzieci niepełnosprawnych.
- Prawa dziecka w szkole - prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych.
- Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich.
- Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej.
- Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą.
- Prawa nieletnich w zakładach poprawczych.
- Prawa nieletnich a readaptacja społeczna.
- Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie znaczenie regulacji prawa dotyczącego praw człowieka, praw dziecka, praw nieletnich dla kształtowania stosunków społecznych i budowy systemu ochrony dziecka.
Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i opisać instytucje prawa, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa dotyczącego praw człowieka, praw dziecka i praw nieletniego.
Umiejętności
Posiada umiejętność systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji ochrony praw jednostki, identyfikowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla wsparcia dziecka oraz rodziców m.in. w procesie wychowania oraz w działaniach z zakresu resocjalizacji i profilaktyki niedostosowania społecznego.
Posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu praw dziecka wykorzystywanymi do projektowania i realizowania oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych osób w pracy zespołowej podczas zajęć oraz potrafi pracować w grupie w trakcie projektowania rozwiązań problemów i kazusów.
Jest wrażliwy na problemy i potrzeby drugiego człowieka w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania społecznego dziecka objętego procesem resocjalizacji.
Kryteria oceniania
Metody pracy: metoda podająca, dyskusja, praca w grupach, prezentacja
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: 15
Przygotowanie do zaliczenia: 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Literatura
Podstawowa:
1. E. Bieńkowska, A. Walczak – Żochowska, Postępowanie w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2003
2. T. Bojarski, E. Kruk, E. Skrętowicz, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2014
3. B. Czarnecka – Dzialuk, Nieletni sprawcy czynów karalnych przed sądem rodzinnym (Zagadnienia procesowe), Warszawa 1993
4. E. Filipowska, Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2003
5. P. Górecki, S. Stachowiak, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2010
6. V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce, Warszawa 2013
7. M. Korcyl-Wolska: Postępowanie w sprawach nieletnich, Kraków 2004
8. A. Wilkowska – Płóciennik, Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2011
9. P. Górecki, V. Konarska - Wrzosek, Postępowanie w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2015
10. A. Haak - Trzuskawska, H. Haak, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2015
Uzupełniająca:
1. A. Adamczuk, M. Manowska, P. Pruś, M. Radwan, M. Sieńko, E. Stefańska, Kodeks postępowania cywilnego komentarz, Warszawa 2013
2. B. Augustyniak, K. Eichstaedt, M. Kurowski, D. Świecki, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, D. Świecki (red.), Warszawa 2013
3. G. Bogdan, Z. Ćwiąkalski, P. Kardas, J. Majewski, J. Raglewski, M. Szewczyk, W. Wróbel, A. Zoll, Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz do art. 1 – 116 k.k., Tom I, A. Zoll (red.), Warszawa 2012
4. T. Bojarski, A. Michalska – Warias, J. Piórkowska – Flieger, M. Szwarczyk, Kodeks wykroczeń. Komentarz, Warszawa 2013
5. B. Czarnecka – Dzialuk, D. Wójcik, Mediacja w sprawach nieletnich w świetle teorii i badań, Warszawa 2001
6. K. Daszkiewicz, Odpowiedzialność karna nieletnich (w świetle kodeksu karnego z 6 czerwca 1997 r.), Palestra 1999, nr 1
7. L. Gardocki, Czy karać nieletnich?, Palestra 1994, nr 11
8. P. Kardas, G. Łabuda, T. Razowski, Kodeks karny skarbowy. Komentarz, Warszawa 2012
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: metoda podająca, dyskusja, praca w grupach, prezentacja Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: metoda podająca, dyskusja, praca w grupach, prezentacja Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: