Profilaktyka logopedyczna PC-5S-PRL
- Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy.
- Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe.
- Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy).
- Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka.
- Okres pourodzeniowy.
- Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: integracja odruchów; karmienie naturalne i sztuczne oraz jego skutki; podawanie pokarmów stałych; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej.
- Profilaktyka zaburzeń słuchu.
- Prezentacje przygotowywane przez studenta.
- Metodyka zajęć ortofonicznych.
- Hospitowanie i prowadzenie zajęć ortofonicznych.
- Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej.
- Prowadzenie pogadanki dla rodziców.
- Omówienie zajęć ortofonicznych i pogadanki.
W cyklu 2022L:
1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy 2. Kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. 3. Okres prenatalny: rozwój dziecka w okresie życia płodowego (pod kątem rozwoju mowy). 4. Czynniki okołoporodowe – dzieci z grup ryzyka. 5. Okres pourodzeniowy. 6. Okres niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa: - karmienie; prawidłowe czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego – odgryzanie, żucie, połykanie; oddychanie prawidłowe i nieprawidłowe oraz jego skutki; parafunkcje i ich zapobieganie, higiena jamy ustnej; zapewnienie w miarę potrzeby opieki specjalistycznej. 7. Metodyka zajęć ortofonicznych 8. Treści programowe i zasady prowadzenia pogadanki dla rodziców z zakresu profilaktyki logopedycznej 9. Prowadzenie pogadanki dla rodziców 10. Przygotowywane przez studentów plakatów informacyjnych z zakresu profilaktyki logopedycznej |
W cyklu 2023L:
1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy, kształtowanie się mowy dziecka – normy rozwojowe. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna czynniki ryzyka w okresie pre-, peri- i postnatalnym i ich negatywny wpływ na całościowy rozwój jednostki.
Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomię i fizjologię układu nerwowego.
Charakteryzuje czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy oraz konsekwencje zaburzeń w jego przebiegu.
Zna podstawy neonatologii i fizjoterapii w logopedii.
Zna rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Zna normę i patologię w zakresie odruchów i czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego, a także karmienia.
Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy.
Zna zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych.
Zna zasady i metody logopedycznych oddziaływań profilaktycznych w ramach różnych resortów (zdrowia/edukacji).
Zna działania z zakresu profilaktyki logopedycznej oraz zasady organizacji pomocy logopedycznej szczególnie w grupach przedszkolnych (zajęcia ortofoniczne).
Umiejętności
Umie poddać analizie przebieg podstawowych funkcji orofacjalnych (oddychanie, połykanie, odgryzanie, żucie) oceniając ich poziom.
Umie analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających.
Umie analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz stosować profilaktykę logopedyczną.
Umie przygotować i przeprowadzić zajęcia ortofoniczne w grupie dzieci w zróżnicowanym wieku (3-7 lat) stosując elementy logorytmiki
Kompetencje społeczne
Ma świadomość potrzeby współpracy interdyscyplinarnej.
Ma świadomość konieczności współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. D.Emiluta-Rozya ”Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPPP, Warszawa 2006r. 2. D. Pluta-Wojciechowska, "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego", Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013. 3. Stecko E. "Logopedia małego dziecka", Warszawa 2013 4. J. Cieszyńska, M. Korendo ”Wczesna interwencja terapeutyczna” Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008r. 5. E. Sachajska ”Uczymy dzieci poprawnej wymowy” Warszawa 1987r. Litera uzupełniająca 1. D. Lipiec ”Profilaktyka logopedyczna w świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym” [w:] ”Diagnoza i terapia w logopedii” pod redakcją J. Porayskiego-Pomsty, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2008r. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: - ćwiczenia, praca warsztatowa w podgrupach Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np.ćwiczenia, warsztaty 5 + 10 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 15 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, projektu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: - ćwiczenia, laboratoria praca warsztatowa w podgrupach Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach ćwiczenia, laboratoria 5 + 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: