Prawne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną PC-5S-PRI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w polskim systemie prawnym.
- Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Realizacja prawa do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
a. obowiązki organów prowadzących szkoły;
b. obowiązki szkoły;
c. indywidualizacja procesu kształcenia;
d. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zasady orzekania o niepełnosprawności.
- Ubezwłasnowolnienie w polskim systemie prawa.
- Ulgi i udogodnienia w polskim systemie prawa.
- Standardy prawne organizacji edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną w polskim i europejskim systemie wsparcia.
W cyklu 2021Z:
- Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
W cyklu 2021Zn:
Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób |
W cyklu 2022Z:
- Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
W cyklu 2022Zn:
Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób |
W cyklu 2023Z:
1. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
W cyklu 2023Zn:
1. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
W cyklu 2024Z:
1. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
W cyklu 2024Zn:
1. Prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami z 13 grudnia 2006 r., Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. oraz w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 r. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zasady orzekania o niepełnosprawności i zagadnienie ubezwłasnowolnienia.
Ma wiedzę o aktach prawnych regulujących prawa osób z niepełnosprawnością. Zna rolę ulg i udogodnień.
Zna akty prawne warunkujące kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna regulacje prawne w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, a w tym rozumie podstawy prawne funkcjonowania systemów oświaty w krajach Unii Europejskiej. Zna cele i zadania polskiego systemu oświaty; zna istotę zmian polskiego systemu oświaty.
Umiejętności
Potrafi analizować prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz orzecznictwo w tym zakresie.
Potrafi ocenić konsekwencje ubezwłasnowolnienia.
Potrafi wskazać ulgi i udogodnienia.
Potrafi wskazać rodzaje i formy dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność, szczególnie w realizacji prawa do edukacji.
Potrafi oceniać organizację edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi wskazać szczegółowe obowiązki szkoły w realizacji prawa do edukacji ucznia z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Potrafi zinterpretować orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kompetencje społeczne
Posiada szacunek do prawa i wartości.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Jest gotów do stosowania prawa w organizowaniu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2021Zn:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
W cyklu 2022Z:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej; Powszechna Deklaracji Praw Człowieka; Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych; Konwencja o Prawach Dziecka; Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.; Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe; Wybrane Rozporządzenia MEN |
W cyklu 2022Zn:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
W cyklu 2023Z:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
W cyklu 2023Zn:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
W cyklu 2024Z:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
W cyklu 2024Zn:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949); |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: