Psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania rozwoju małego dziecka w procesie uczenia się PC-5S-PRD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje.
- Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony - czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka), w tym system przywiązaniowy w cyklu życia oraz w kontekście trudności w uczeniu się.
- Zaburzenia rozwojowe - opóźnienie rozwoju - niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje.
- Niepełnosprawność kliniczna - niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka.
- Rozpoznanie kliniczne a zaburzeniu funkcjonowania małego dziecka - sygnały ostrzegawcze.
- Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń - profilaktyka pierwotna i wtórna.
- Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia.
- Teoria przywiązania, podstawowe założenia, style przywiązania, praca z dzieckiem w zależności od stylu przywiązania, zaburzenia więzi u dzieci, profesjonalna opieka nad dziećmi z zaburzeniami więzi, wspieranie rozwoju bezpiecznej więzi – wskazówki dla rodziców, nauczycieli, opiekunów.
- Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu.
- Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w codziennych aktywnościach (opartych na rutynie RBM), włączenie społeczne dziecka w grupie rówieśniczej, przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz aktywne wsparcie adaptacji dziecka do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
W cyklu 2021Z:
Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka). - Zaburzenia rozwojowe- opóźnienie rozwoju- niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje. - Niepełnosprawność kliniczna- niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu. - Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych. |
W cyklu 2022Z:
Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka). - Zaburzenia rozwojowe- opóźnienie rozwoju- niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje. - Niepełnosprawność kliniczna- niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu. - Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych. |
W cyklu 2022Zn:
Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka). - Zaburzenia rozwojowe- opóźnienie rozwoju- niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje. - Niepełnosprawność kliniczna- niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu. - Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych. |
W cyklu 2023Z:
Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka). - Zaburzenia rozwojowe- opóźnienie rozwoju- niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje. - Niepełnosprawność kliniczna- niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu. - Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych. |
W cyklu 2024Z:
Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju - jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie- pojęcia, założenia, zadania i funkcje. - Rozwój prawidłowy a rozwój zakłócony- czynniki warunkujące rozwój dziecka oraz programy wczesnej stymulacji (czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka). - Zaburzenia rozwojowe- opóźnienie rozwoju- niepełnosprawność: etiologia, typy, rodzaje. - Niepełnosprawność kliniczna- niepełnosprawność funkcjonalna małego dziecka. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwój. Analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, komunikacja i emocjonalno-społeczny małego dziecka. Wzajemne uwarunkowania zaburzeń- profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori. Modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Analiza faz rozwojowych dziecka oraz dobór strategii wspomagania w uczeniu. - Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w warunkach domowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii, pedagogiki uczenia się małego dziecka.
Zna psychologię rozwoju, w tym prenatalną; psychologię kliniczną i psychopatologię małego dziecka.
Zna główne założenia biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.
Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie wczesnej interwencji wspomagania rozwoju.
Zna i rozumie czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka.
Zna oraz charakteryzuje mechanizmy uczenia się oraz uwarunkowania rozwoju małego dziecka.
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii przywiązania, zna i rozumie mechanizmy zaburzeń więzi, ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z teorii przywiązania i jej zastosowania w pracy z dzieckiem i rodziną.
Zna i rozumie zagadnienie niepełnosprawności i zagrożenie niepełnosprawnością.
Zna i rozumie etiopatogenezę zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych.
Opisuje modele wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania, formułuje założenia wczesnej interwencji w systemie opieki zdrowotnej oraz wczesnego wspomagania w systemie międzysektorowych oddziaływań.
Umiejętności
Potrafi określić czynniki warunkujące rozwój dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka.
Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie interdyscyplinarnego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań.
Potrafi analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.
Potrafi analizować psychologię rozwoju, w tym prenatalną;
potrafi analizować psychologię kliniczną i psychopatologię małego dziecka.
Potrafi określać etiopatogenezę zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych.
Potrafi określać czynniki rozwoju i środowisko wychowawcze małego dziecka, niepełnosprawność i zagrożenie niepełnosprawnością, rodzaje niepełnosprawności u dzieci.
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji aktywności małego dziecka, potrafi określić i scharakteryzować, fazy rozwoju, uzasadnić ich znaczenie w nabywaniu kompetencji kluczowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Nowy Model wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny W: Model wczesnego wspomagania rozwoju( WWR) skoncentrowany na rodzinie i środowisku – teraźniejszość i przyszłość Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa file:///C:/Users/Acer/Downloads/model-wwr_mat_konf_sklad-7.pdf
|
W cyklu 2022Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2022Zn:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2023Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2024Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (wykład )-30 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się doegzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin: 90 Liczba punktów ECTS - 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEHN8BaHjVsUgZt4ijKJqw8xIwqNfPM2dh6a-3wqsEeg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c870192-b401-4e45-a280-c36e93ed8391&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (wykład )-30 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się doegzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin: 90 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (wykład )-30 Przygotowanie się do zajęć - 27 Przygotowanie się doegzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin: 90 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (wykład )-30 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się doegzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin: 90 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (wykład )-30 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się doegzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin: 90 Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: