Prawne podstawy resocjalizacji PC-5S-PPR
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane).
- Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego.
- Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny.
- Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy.
- Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze.
- Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych.
- Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych:
• odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności,
• pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych,
• resocjalizacja skazanych kobiet,
• postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu,
• postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków,
• ocena rezultatów resocjalizacji.
- Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień.
- Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych.
W cyklu 2022L:
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
W cyklu 2023L:
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
W cyklu 2024L:
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawy prawne funkcjonowania systemu oddziaływań resocjalizacyjnych w perspektywie krajowej i międzynarodowej.
Rozumie znaczenie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia prawa karnego w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa karnego wykonawczego.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji.
Posiada umiejętność systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa karnego i penitencjarnego, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla resocjalizacji osób pozbawionych wolności.
Posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa, prawa karnego i karnego wykonawczego wykorzystywanymi w pracy pedagogicznej i oddziaływaniach resocjalizacyjnych.
Kompetencje społeczne
Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w pracy zespołowej podczas zajęć oraz potrafi pracować w grupie przy projektowaniu rozwiązań problemów i kazusów.
Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka -
w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania człowieka pozbawionego wolności.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura: B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000; Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011. Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa: Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021 Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023 |
W cyklu 2023L:
Literatura: B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000; Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011. Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa: Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021 Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023 |
W cyklu 2024L:
Literatura: B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000; Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011. Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa: Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021 Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Godziny: |
W cyklu 2023L:
Godziny: |
W cyklu 2024L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: