Podstawy nauczania orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnością wzroku PC-5S-POW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Orientacja przestrzenna i samodzielne przemieszczanie się – definicje, podstawowe pojęcia.
- Rola i wykorzystywanie zmysłów w orientacji przestrzennej i samodzielnym przemieszczaniu się.
- Mechanizmy kompensacji, wewnątrzsterowne i autorehabilitacji.
- Historia nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce i na świecie.
- Sposoby i techniki przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Techniki poruszania się z przewodnikiem.
- Podstawowe umiejętności z zakresu orientowania się w przestrzeni.
- Podstawowe informacje dotyczące białych lasek wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnością wzroku.
W cyklu 2024L:
1.Definicje, słownictwo stosowane w orientacji przestrzennej i mobilności. Rola i wykorzystywanie zmysłów w orientacji przestrzennej i mobilności. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumień zasady orientacji przestrzennej i przemieszczania w przestrzeni; specyfikę potrzeb w zależności od stopnia niepełnosprawności wzrokowej; rolę sprawności ruchowej, mechanizmów kompensacji, punktów orientacyjnych, mechanizmów wewnątrzsterownych i autorehabilitacji; techniki przemieszczania się w przestrzeni; zasady kształtowania umiejętności orientacji i przemieszczania w przestrzeni, a także środki techniczne i rolę przewodnika.
Zna i rozumie terminologię z zakresu orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnością wzroku.
Zna i rozumie znaczenie poszczególnych zmysłów w nabywaniu umiejętności z orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się.
Zna etapy rozwoju nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku w Polsce i na świecie.
Umiejętności
Potrafi analizować orientację przestrzenną i przemieszczanie w przestrzeni, sprawność ruchową, mechanizmy kompensacji, punkty orientacyjne, mechanizmy wewnątrzsterowne i autorehabilitacji.
Potrafi opisać sposoby przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku w kontekście ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i nauczyć osobę z niepełnosprawnością wzroku technik poruszania się z przewodnikiem.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i nauczyć osobę z niepełnosprawnością wzroku podstawowych sposobów orientowania się w przestrzeni. Stosuje wybrane metody i programy wspomagania w zakresie rozwoju orientacji przestrzennej.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku w zakresie samodzielnego przemieszczania się.
Wykazuje gotowość do podejmowania prawidłowej komunikacji z osobami z niewidomymi i słabowidzącymi podczas realizowania działań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: