Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-POA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji.
- Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa.
- Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach.
- Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji.
- Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem.
W cyklu 2021Z:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)– terminologia. Współczesna definicja i klasyfikacja ASD. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (WHO,1992); ICD-11 (WHO, 2018) oraz DSM-V (APA,2013). Dane epidemiologiczne. Przyczyny ASD (przegląd koncepcji; wieloczynnikowa etiologia). Typologia osób z ASD (np. wg kryterium poziom rozwoju społecznego i jakości społecznych interakcji – koncepcja J. Gould i L. Wing). Edukacja szkolna uczniów z ASD. Specyfika funkcjonowania dziecka z ASD i jego zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Trudności dziecka z ASD w szkole. Sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. Sytuacja nauczycieli pracujących z uczniami z ASD w szkołach ogólnodostępnych - źródła trudności. Znaczenie edukacji w procesie terapii osób z ASD. Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z ASD. Dobre praktyki w edukacji osób z ASD. |
W cyklu 2022Z:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)– terminologia. Współczesna definicja i klasyfikacja ASD. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (WHO,1992); ICD-11 (WHO, 2018) oraz DSM-V (APA,2013). Dane epidemiologiczne. Przyczyny ASD (przegląd koncepcji; wieloczynnikowa etiologia). Typologia osób z ASD (np. wg kryterium poziom rozwoju społecznego i jakości społecznych interakcji – koncepcja J. Gould i L. Wing). Edukacja szkolna uczniów z ASD. Specyfika funkcjonowania dziecka z ASD i jego zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Trudności dziecka z ASD w szkole. Sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. Sytuacja nauczycieli pracujących z uczniami z ASD w szkołach ogólnodostępnych - źródła trudności. Znaczenie edukacji w procesie terapii osób z ASD. Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z ASD. Dobre praktyki w edukacji osób z ASD. |
W cyklu 2023Z:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)– terminologia. Współczesna definicja i klasyfikacja ASD. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (WHO,1992); ICD-11 (WHO, 2018) oraz DSM-V (APA,2013). Dane epidemiologiczne. Przyczyny ASD (przegląd koncepcji; wieloczynnikowa etiologia). Typologia osób z ASD (np. wg kryterium poziom rozwoju społecznego i jakości społecznych interakcji – koncepcja J. Gould i L. Wing). Edukacja szkolna uczniów z ASD. Specyfika funkcjonowania dziecka z ASD i jego zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Trudności dziecka z ASD w szkole. Sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. Sytuacja nauczycieli pracujących z uczniami z ASD w szkołach ogólnodostępnych - źródła trudności. Znaczenie edukacji w procesie terapii osób z ASD. Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z ASD. Dobre praktyki w edukacji osób z ASD. |
W cyklu 2024Z:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD)– terminologia. Współczesna definicja i klasyfikacja ASD. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (WHO,1992); ICD-11 (WHO, 2018) oraz DSM-V (APA,2013). Dane epidemiologiczne. Przyczyny ASD (przegląd koncepcji; wieloczynnikowa etiologia). Typologia osób z ASD (np. wg kryterium poziom rozwoju społecznego i jakości społecznych interakcji – koncepcja J. Gould i L. Wing). Edukacja szkolna uczniów z ASD. Specyfika funkcjonowania dziecka z ASD i jego zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Trudności dziecka z ASD w szkole. Sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. Sytuacja nauczycieli pracujących z uczniami z ASD w szkołach ogólnodostępnych - źródła trudności. Znaczenie edukacji w procesie terapii osób z ASD. Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z ASD. Dobre praktyki w edukacji osób z ASD. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzonego rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, odnoszące się do kryteriów diagnostycznych oraz intra- i interindywidualnych różnic pomiędzy osobami z ASD.
Zna rozbudowane metody diagnozy różnicowej zaburzeń ze spektrum autyzmu i innych zaburzeń rozwoju.
Zna merytoryczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy oraz oceny złożonej sytuacji edukacyjnej oraz terapeutycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: wykład |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: