Podstawy logopedii PC-5S-PLO
TREŚCI PROGRAMOWE
- Budowa anatomiczna aparatu artykulacyjnego i zasady funkcjonowania.
- Potrafi zróżnicować wypowiedź prawidłowa i nieprawidłową.
- Podstawowe cechy prozodyczne języka.
- Cele i zasady, schemat prowadzenia diagnozy logopedycznej.
- Narzędzia diagnostyczne w logopedii. Badania mowy przesiewowe i całościowe.
- Metodyka terapii logopedycznej. Schemat jednostki terapeutycznej.
- Metody terapii zaburzonej głoski.
- Warsztat pracy logopedy.
W cyklu 2021Z:
- Budowa anatomiczna aparatu artykulacyjnego i zasady funkcjonowania. - Potrafi zróżnicować wypowiedź prawidłowa i nieprawidłową. - Podstawowe cechy prozodyczne języka. - Cele i zasady, schemat prowadzenia diagnozy logopedycznej. - Narzędzia diagnostyczne w logopedii. Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. Schemat jednostki terapeutycznej. - Metody terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
W cyklu 2022Z:
- Budowa anatomiczna aparatu artykulacyjnego i zasady funkcjonowania. - Potrafi zróżnicować wypowiedź prawidłowa i nieprawidłową. - Podstawowe cechy prozodyczne języka. - Cele i zasady, schemat prowadzenia diagnozy logopedycznej. - Narzędzia diagnostyczne w logopedii. Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. Schemat jednostki terapeutycznej. - Metody terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
W cyklu 2023Z:
- Budowa anatomiczna aparatu artykulacyjnego i zasady funkcjonowania. - Potrafi zróżnicować wypowiedź prawidłowa i nieprawidłową. - Podstawowe cechy prozodyczne języka. - Cele i zasady, schemat prowadzenia diagnozy logopedycznej. - Narzędzia diagnostyczne w logopedii. Badania mowy przesiewowe i całościowe. - Metodyka terapii logopedycznej. Schemat jednostki terapeutycznej. - Metody terapii zaburzonej głoski. - Warsztat pracy logopedy. |
W cyklu 2024Z:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna budowę i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego; zna elementy laryngologii.
Umie opisać procesy artykulacyjne głosek, potrafi interpretować fonologicznie zapis fonetyczny wyrazów, umie zapisać fonetycznie wypowiedź prawidłową i zakłóconą.
Zna rolę poszczególnych narządów artykulacyjnych w wytwarzaniu poszczególnych głosek. Podstawowe zasady wymowy polskiej. Zna podstawowe cechy prozodyczne języka.
Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna i zna zasady jej przeprowadzania. Zna najczęściej występujące zaburzenia mowy. Zna podstawowe cele, zasady i metody terapii logopedycznej. Zna podstawowe rodzaje ćwiczeń logopedycznych. Zna i rozumie wartość diagnozy na użytek działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych.
Umiejętności
Umie scharakteryzować najczęściej występujące zaburzenia mowy.
Umie zaplanować i przeprowadzić podstawowe ćwiczenia logopedyczne.
Potrafi odróżnić wymowę prawidłową od niepoprawnej.
Kompetencje społeczne
Potrafi wykorzystać osiągnięte kompetencje językowe w kontaktach społecznych.
Prezentuje właściwą postawę wobec swojego języka ojczystego.
Prezentuje właściwą postawę wobec osoby z zaburzoną mową.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: podająca, poglądowa
Zaliczenie ustne
Literatura
Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek. Wyd. Metody Krakowskiej, Kraków
2012
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999
Grabias S. Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. UMSC
Lublin, 2013
Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i
mowy, Kraków 2010
Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z
uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992
Pluta-Wojciechowska D. Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna
wybranych form, zaburzeń. Wyd. Ergo-Sum 2017
Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i
specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, 2007
warszawa, www.logopedia.warszawa.pl
Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992
Stecko E., Masaż logopedyczny, Wyd. ES, Warszawa 2012
W cyklu 2024Z:
1. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Nakład pracy studenta: Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Nakład pracy studenta: Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa Godziny kontaktowe wykład - 15 godz. Nakład pracy studenta: Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. 1 punkt ECTS |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: