Polski język migowy - 3 PC-5S-PJM3
TREŚCI PROGRAMOWE
-Używanie regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi, naprzemienność ról, używanie w wypowiedziach przestrzeni).
-Zasady prowadzenia dialogu (np. zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, potwierdzenie/zaprzeczenie informacji itp.).
- Zasady opisu ( używanie środków stylistycznych charakterystycznych dla PJM- mimika, przestrzeń klasyfikatory ruchu)
-Rozszerzanie słownictwa związanego ze szkołą, życiem codziennym, porami roku, komunikacją miejską, poruszaniem się w różnych miejscach, osobowością człowieka, jego wyglądem, charakterem.
-Rozwijanie słownictwa tematycznego zgodnie z tematyką podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.(m.in.poza domem, święta, przyroda, w mieście, na wsi, rodzina, pory roku itp.).
-Tłumaczenie tekstów migowych na język polski oraz tekstów polskich na język migowy.
-Językowe, kulturowe i społeczne aspekty komunikacji Głuchych.
- Wprowadzanie znaków kulturowycn związanycn z opracowywanymi tematami
-Rozwijanie umiejętności tłumaczenia znaków kulturowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o strukturze PJM.
Zna różnicę między PJM a SJM.
Ma elementarną wiedzę na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych.
Ma elementarną wiedzę na temat kultury Głuchych.
Posiada wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych.
Umiejętności
Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami, w tym liczebnikami inkorporowanymi.
Umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny.
Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych.
Umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała.
Potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia.
Umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy.
Kompetencje społeczne
Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego.
Kryteria oceniania
- Weryfikacja zastosowanej wiedzy w praktyce poprzez spontaniczną rozmowę w PJM, kolokwium praktyczne- weryfikacja opanowanego słownictwa
- Kontrola i sprawdzanie zadanych zadań.
- Aktywność na zajęciach,
- Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjnym
- Tworzenie i nagrywanie wypowiedzi w PJM na zadany temat
- Ocena z kolokwium.
- Egzamin indywidualny - konwersacja w PJM
Literatura
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.
Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.
Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP.
Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.
Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.
Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.
Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łódź
Korpusowy słownik PJM https://www.slownikpjm.uw.edu.pl
Rzeźniczak D. Podręcznik do nauki Polskiego Języka Migowego.wydawnictwo poltext Warszawa 2016
W cyklu 2023Z:
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. |
W cyklu 2024Z:
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. |
W cyklu 2024L:
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody: Godziny kontaktowe - 75 ćw |
W cyklu 2024Z:
Metody: Godziny kontaktowe - 75 ćw |
W cyklu 2024L:
Metody: Godziny kontaktowe - 75 ćw |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: