Polski język migowy - 1 PC-5S-PJM1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Rozwijanie umiejętności użycia regulatorów niezbędnych do komunikacji wizualnej (np. nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, zwracanie na siebie uwagi, naprzemienność ról).
- Zasady prowadzenia dialogu (np. zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, potwierdzenie/zaprzeczenie informacji itp.).
- Rozszerzanie słownictwa związanego ze szkołą, życiem codziennym, komunikacją miejską, poruszaniem się w różnych miejscach, osobowością człowieka, jego wyglądem, charakterem.
- Rozwijanie słownictwa tematycznego (m.in. na wakacjach, święta, przyroda, w mieście, na wsi itp.).
- Tłumaczenie tekstów migowych na język polski oraz tekstów polskich na język migowy.
- Językowe, kulturowe i społeczne aspekty komunikacji głuchych.
- Rozwijanie umiejętności tłumaczenia znaków kulturowych.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o strukturze PJM.
Zna różnicę między PJM a SJM.
Ma elementarną wiedzę na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych.
Ma elementarną wiedze na temat kultury Głuchych.
Posiada wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych.
Umiejętności
Umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami, w tym liczebnikami inkorporowanymi.
Umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny.
Umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych.
Umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała.
Potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia.
Umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy.
Kompetencje społeczne
Prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego.
Kryteria oceniania
- Weryfikacja zastosowanej wiedzy w praktyce poprzez spontaniczną rozmowę w PJM, kolokwium praktyczne- weryfikacja opanowanego słownictwa
- Kontrola i sprawdzanie zadanych zadań.
- Aktywność na zajęciach,
- Ocena pracy w podgrupach w trakcie zajęć oraz ocena pracy domowej i forum dyskusyjnym
- Ocena z kolokwium.
- Egzamin indywidualny - konwersacja w PJM
Literatura
Hendzel J.K., 1992r., "Słownik polskiego języka miganego", wyd. Pojezierze.
Szczepankowski B., 1994r., "Podstawy języka migowego", wyd. WSiP.
Szczepankowski B., 2001r., "Język migany w szkole 1", wyd. WSiP.
Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 2", wyd. WSiP.
Pietrzak W., 1992r., "Język migowy w szkole 3", wyd. WSiP.
Romanowska P., Rzeźniczak D., Garncarek M., 2011r., "Migaj migiem Polski Język Migowy dla początkujących", wyd. studiokoloru.
Szczepankowski B., Koncewicz D., 2012r., "Język migowy w terapii", wyd. Wydawnictwo naukowe WSP w Łodz
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Punkty ECTS 3 Godziny kontaktowe - 15 |
W cyklu 2023Z:
Metody Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 ćw |
W cyklu 2024Z:
Metody Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 ćw |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: