Profil funkcjonalny dziecka - badania scriningowe PC-5S-PFD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Profil funkcjonalny małego dziecka - scrining rozwojowy małego dziecka, zasady konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny.
- Opracowanie serii zadań diagnostycznych w zakresie oceny funkcji percepcyjno-motoryczno-poznawczych i komunikacji oraz przystosowania społecznego.
- Charakterystyka standaryzowanych narzędzi badawczych oraz procedura badań.
- Studia przypadków - formułowanie opisu funkcjonowania dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju.
Zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju komunikacji i rozwoju społecznego.
Zna narzędzia do badań scriningowych dziecka w wieku niemowlęcym i przedszkolnym.
Zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
Posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik przeprowadzania oceny dziecka i jego środowiska.
Umiejętności
Potrafi planować, przeprowadzać i analizować badania scriningowe.
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić profil funkcjonalny małego dziecka.
Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.
Potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy, jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec dziecka i jego rodziny.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: